Vozidla z RVHP nejsou žádný aušus, míní organizátor srazu

Kemp Žralok u Podhradského rybníku v Plumlově se znovu vrátil do časů minulých. Sraz si zde po škodovkách daly druhý zářijový víkend pro změnu dopravní prostředky z výrobních linek v době RVHP, tedy Rady vzájemné hospodářské pomoci.

Byla tenkrát lepší auta? Těžko říct, každopádně byla jiná! Foto: Helena Havelka Baronová

Stovky dobových vozidel, ať už dvou nebo jednostopých, užitkových či osobních, zaplnily o druhém zářijovém víkendu plumlovský kemp. S kulisou plumlovského zámku a dřevěných chatiček v mnohých možná vyvolalo déjà vu. Setkání vozidel vyrobených v RVHP mělo před rokem svoji úspěšnou premiéru a letos navázalo.

Jaká byla auta té doby? Asi nejlépe to z přítomných mohl posoudit organizátor Roman Nezhyba, který při podobných příležitostech bývá k vidění v dobové uniformě VB a patřičně zbarvenou Volhou. „Jestli byla tenkrát lepší auta? Samozřejmě nejde srovnávat s odstupem doby a v ohledu na technologický pokrok. Byla prostě jiná, respektive dnes jsou jiná,“ hodnotil. Svým způsobem jednoduchost jistou výhodu měla. „Každopádně byla spolehlivější a často si člověk dokázal poradit sám. Pokud se třeba na cestě roztrhl klínový řemen, stačilo zafačovat,“ naznačil.

Jak je ale zřejmé, není sám, kdo neopovrhuje technickým vývojem zejména 70. a 80. let. Do kempu i po ukončení registrace přijížděli další účastníci. Dorazili motoristé nejen z nejbližšího okolí, ale také z Prahy, Ostravy a Trnavy, což s ohledem na dobu nelze pokládat za zahraniční, přesto byla zaznamenána i mezinárodní účast. Přijeli také „ervéhápkaři“ z Polska.

Významnou částí programu setkání byla také spanilá jízda do Olomouce s průjezdem na Horním náměstí a zastávkou na letišti. „Přípravy mi přinesly spoustu bezesných nocí. Když to ale vidím kolem sebe musím uznat, že to stálo za to,“ dodal Nezhyba.