Uničov s obcemi spojují nové cyklostezky. V plánu je protažení na Litovel a Šternberk

Síť cyklostezek v okolí Uničova zhoustla, nově mohou cyklisté jezdit i na Šumvald a Újezd. Právě újezdská stezka by mohla v budoucnu vést až do Šternberka. Uvažuje se také o spojnici na Litovel.

Cyklostezka mezi Uničovem a Želechovicemi otevřela v roce 2011. Foto: www.mujprojekt.eu

Nové cyklostezky budou oficiálně k dispozici od úterý 14. listopadu. Na jednom místě mezi Uničovem a Šumvaldem je ale cesta na jednom místě přerušená. „Bohužel se nám nepodařilo vykoupit všechny potřebné pozemky, a tak v úseku dlouhém několik set metrů musí cyklisté po silnici,“ popsal starosta Uničova Radek Vincour. Dodal, že město se pokusilo vzdálenost, kterou kolaři absolvují mezi auty, zkrátit na minimum. Proto nechala radnice za 880 tisíc korun vystavět zhruba dvě stě metrů, které prodlužují cestu pro cyklisty co nejblíže hranici nevykoupeného pozemku. „Cyklisté ještě mohou využít provizorně zpevněné cesty vedoucí na náves v Nové Dědině. V tomto případě si ale jízdu o něco prodlouží,“ řekl Vincour. Do budoucna věří, že se podaří s majiteli dohodnout a cyklostezku propojit.

Uničovský starosta připomněl, že město investicemi pokračujeme v systematickém budování sítě cyklostezek mezi městem a okolními obcemi. „První podobná komunikace byla postavena v roce 2003. Tehdy se s městem spojila jeho místní část Střelice. V následujících letech byly vybudovány cyklostezky do místních částí Brníčko a Nová Dědina, ve spolupráci se samostatnými obcemi vyrostly spojnice do Želechovic a do Medlova,“ dodal. Díky asfaltovému povrchu po nich jezdí také in-line bruslaři.

Jak přes železniční koridor?

Podle Radka Vincoura nyní probíhají jednání o prodloužení újezdské stezky až do Šternberka. „Reálné obrysy získává také stavba cyklostezky ze Střelic do Červenky a dále do Litovle. Stát by mohla během několika let. Jako velká překážka se však jeví způsob, jakým by cyklisté překonávali hlavní železniční koridor Olomouc – Praha,“ zmínil.

Nové cyklostezky jsou společnými projekty Uničova a obcí. Cena komunikace do Újezdu, včetně průtahu obcí či instalace veřejného osvětlení, je 20,6 milionu korun. Osmnáct milionů pokryje evropská dotace a dvěma miliony přispěl Olomoucký kraj.

Náklady na šumvaldskou stezku jsou přes 17 milionů korun. I tuto komunikaci významně podpořily evropské fondy a krajský rozpočet. Evropské peníze zafinancují přes 15 milionů korun a olomoucké hejtmanství poskytlo půl milionu. „Tuto cyklostezku prodražila nutnost vybudování dvou lávek,“ uvedl místostarosta Uničova Stanislav Axman.

Stavby zbrzdila ochrana půdního fondu

Od otevření prvního úseku mezi Uničovem a Střelicemi cyklostezky rychle přibývaly až do roku 2011. „Tehdy v souvislosti s masivní výstavbou solárních elektráren vláda novelou zákona o ochraně půdního fondu dramaticky zvýšila poplatky spojené se změnou využití zemědělských ploch. Změkčení podmínek přišlo až na jaře 2015. Město tak mohlo požádat o vydání stavebních povolení na cyklostezky do Újezdu i Šumvaldu. Teprve s platnými povoleními bylo možné ucházet se o dotace z evropských fondů,“ připomněl mluvčí Uničova Marek Juráň.

V Uničově a jeho okolí je nyní přes dvacet kilometrů cyklostezek nebo komunikací pro pěší a cyklisty. S okolními obcemi město spojuje více než dvanáct kilometrů stezek, v Uničově mají devět kilometrů takzvaných smíšených komunikací. Vybudování této sítě stálo přibližně 160 milionů korun. Přes devadesát milionů pokryly dotace různých poskytovatelů, nejčastěji Státního fondu dopravní infrastruktury, dále Ministerstva pro místní rozvoj a několik desítek milionů uvolnily evropské fondy.