Soud vyhověl žalobě Dětí Země, stavba dálnice u Přerova má zatím stopku

Další zdržení stavby nebo adekvátní připomínky k nedostatečně připravené práci? Ekologičtí aktivisté z organizace Děti Země napadli žalobou připravovaný úsek D1 Říkovice-Přerov kvůli výskytu chráněných živočichů v její trase. Soud jim vyhověl. Trasa stavby se ale podle Ředitelství silnic a dálnic už měnit nebude. Veškeré potřebné pozemky přitom stále nejsou vykoupeny.

Stavba je poslední chybějící částí uceleného dálničního tahu D1 spojujícího hlavní průmyslové oblasti České republiky na ose Praha-Brno-Ostrava, uvádí Ředitelství silnic a dálnic. Zdroj: ŘSD ČR

Spolek Děti Země podal na Krajský soud v Ostravě žalobu proti rozhodnutí Ministerstva životního prostředí, které potvrdilo rozhodnutí Krajského úřadu Olomouckého kraje. Ten povolil zásah do místa, kde podle ekologů žije na padesát zvláště chráněných druhů živočichů. Krajský soud teď přiznal žalobě ekologických aktivistů Děti Země odkladný účinek.

Ekologové: Je možná trasa mimo Dluhonice?

„Nelze tedy nyní v trase dálničního obchvatu Přerova ničit cenné biotopy například skrývkou zeminy do doby, než soud rozhodne, zda výjimka ze zákona byla vydaná v pořádku. Očekáváme, že se tak stane za několik měsíců, nejdříve v březnu,“ komentoval postup soudu předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Organizace se opakovaně účastní řízení týkajících se obchvatu Přerova a povolování výjimek umožňující zásahy do prostředí. „Také nás zajímá, zda opravdu nelze vést trasu obchvatu mimo cenné biotopy a Dluhonice,“ vysvětlil Patrik s tím, že žalobu podal spolek na základě doporučení právních expertů.

ŘSD: O vedení D1 nerozhodujeme my

Projektovaná trasa zasáhne místní část Dluhonice, kde zásadně ovlivní úroveň bydlení. Šance, že dojde k úpravě trasy, se ale podle šéfa brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Davida Fialy rovnají nule. „Máme dokončenou a projednanou dokumentaci pro stavební povolení a výběr zhotovitele. Změna trasy není v této fázi přípravy možná. Trasu nevybírá ŘSD, je dána zásady územního rozvoje Olomouckého kraje,“ uvedl Fiala.

S propojením Přerova a Říkovic se mělo začít letos na jaře. Už teď je ale jasné, že se tak nestane a termín se oddálí. „Rozhodnutí, které je žalováno, nebudeme do doby projednání žaloby používat v řízeních o změně územního rozhodnutí a pro stavební povolení,“ řekl ředitel brněnského závodu ŘSD.

Na stavbu míří i jiné žaloby

Pro dlouho očekávané dobudování dopravní infrastruktury ještě nemá ŘSD vykoupené všechny pozemky. „Jedná se o jednotky a nyní je poměrně lhostejné, kolik jich nemáme, protože majetkově musíme stavbu vypořádat až po jejím zahájení. Nezdržuje se tedy stavební povolení,“ doplnil Fiala.

Aktuálně probíhající žaloba není jediným případem, kterým se musí ŘSD zabývat. „Registrujeme různá odvolání a žaloby, jaký vliv to na stavbu bude mít, nyní nevíme. Záleží na dalším postupu stěžovatelů a žalobců,“ uzavřel Fiala.

V současné době provádí v místech budoucí dálnice záchranný výzkum archeologové, kteří navíc požádali o prodloužení – původně vymezený rok jim totiž na cennou lokalitu nestačí.