Trať mezi Olomoucí a Uničovem bude první regionální rychlodráhou v republice

Přestavba železničních koridorů umožnila vlakům jezdit 160 kilometrů v hodině a výrazně tak zkrátila čas cestování. Tento trend se posouvá i na regionální tratě. První takovým modernizovaným úsekem u nás bude Olomouc – Uničov.

Šternberské nádraží. Ilustrační foto: Ondřej Zuntych/Hanácké noviny

K překonání 29 kilometrů mezi Olomoucí a Uničovem je v současné době potřeba 37 minut. To může být v dohledné době minulostí. Správa železniční dopravní cesty právě tento úsek trati 290 Olomouc – Šumperk vybrala k modernizaci. Po dokončení bude uzpůsoben nejvyšší možné rychlosti a jízdní doba rychlíků a spěšných vlaků se zkrátí ze zhruba na polovinu, konkrétně na 17 minut.

Vybrané firmy skupiny Sudop Group začít na elektrizaci trati pracovat v polovině roku. Stavební povolení platí od letošního června do konce září 2021. Cena zakázky je 105 milionů korun. Následně se bude přibližně do poloviny roku 2022 dokončovat úsek Uničov – Šumperk. Rekonstrukcí celé trati vznikne „pojistka“ pro odklon vlaků z koridoru mezi Olomoucí a Zábřehem na Moravě.

O tom, jaké soupravy budou na trati jezdit, rozhodne Olomoucký kraj. Nová vozidla plánuje hejtmanství nasadit po dokončení celé tratě Olomouc – Uničov – Šumperk od roku 2023. „Dopravce, který bude veřejnou službu zajišťovat, vybere kraj v nabídkovém řízení. Vhodnými vozidly jsou elektrické nízkopodlažní jednotky pro rychlost 160 kilometrů za hodinu, bezbariérové, s klimatizací, Wi-Fi, zásuvkami pro dobíjení drobné elektroniky a podobně,“ nastínil hejtman Olomouckého kraje Ladislav Okleštěk.