Moravské divadlo chystá filmový muzikál i detektivku

Evžen Oněgin, Starci na chmelu, Její pastorkyňa nebo Beatles. Na známá jména a příběhy zve Moravské divadlo v Olomouci v nadcházející sezoně. Na jeviště se po tříleté pauze vrací muzikál, naopak některé tituly uvidí zdejší diváci vůbec poprvé.

Moravské divadlo Olomouc přichystá na příští sezonu hned tucet nových inscenací. Za jejich výběrem stojí umělečtí šéfové souborů (zleva) Robert Balogh, Roman Vencl, odcházející ředitel Pavel Hekela a Miloslav Oswald. Foto: Iva Najďonovová

Co do počtu uvede nejvíce premiér činoherní soubor. Umělecký šéf Roman Vencl vsadil na osvědčené divadelní texty. První novinkou je francouzská komedie Krejčovský salon, kterou v minulosti proslavil na slovenských i českých jevištích Marián Labuda. Následovat bude interaktivní detektivní komedie Splašené nůžky, jež patří ve světovém měřítku mezi neuváděnější činohry všech dob. „Hra původně vznikla jako psychologický experiment na americké univerzitě. Diváci jsou sami vyšetřujícími a v druhé polovině představení rozhodují o tom, kdo je vrah. Text je spíše manuálem se čtyřmi různými možnostmi zakončení, podle toho, koho určí publikum za vraha,“ uvádí Roman Vencl. Režie detektivky se ujme dramaturgyně Moravského divadla Michaela Doleželová, která text důvěrně zná, několik let totiž hraje ve zlínské verzi inscenace.

Premiérová zkušenost režiséra Kracíka

Slavný filmový muzikál Starci na chmelu převede do divadelní podoby Petr Novotný, který před lety režíroval i první uvedení muzikálu Jesus Christ Superstar v Praze. Do Olomouce se vrátí režisér Bogdan Kokotek, jehož inscenace Něco za něco, Ženitba nebo Mistr a Markétka patřily k páteři repertoáru posledních let. A opět sáhne po ruské klasice, se souborem nastuduje Evžena Oněgina.

Vůbec poprvé bude v Moravském divadle režírovat Vladislav Kracík, současný umělecký šéf Divadla Tramtarie. Připraví Kupce Benátského od Williama Shakespeara. „V textu je zřejmý antisemitismus, což nám v dnešní době přijde více než aktuální. Jedná se o provokativní téma,“ zmiňuje Vencl. I on se ujme režie, a to v komorním prostoru Divadla hudby, kde představí Kočičí hru. Původem maďarský text je v kontextu českého divadla nesmazatelně spojen se stejnojmennou inscenací Národního divadla, v hlavních rolích s Danou Medřickou a Vlastou Fabiánovou. V olomoucké inscenaci si sestry, jejichž život dělí železná opona, zahrají Vlasta Hertlová a Naděžda Chroboková-Tomicová.

Čtyři tituly opery a operety

Baletní repertoár naváže na úspěšný titul Queen – The show must go on, a to představením spojeným s ještě slavnější skupinou Beatles Celebration. Druhou premiérou pak bude klasický balet Ludwiga Minkuse Bajadéra. „To už vyžaduje soubor na výjimečné úrovni. Celovečerní romantický balet se odehrává v orientálním prostředí daleké Indie,“ říká šéf souboru Robert Balogh, který se ujme choreografie obou titulů.

Soubor opery a operety má v plánu čtyři tituly. Operetu Járy Beneše Na tý louce zelený a Orfea v podsvětí Jacquese Offenbacha, z oper pak Její pastorkyňu Leoše Janáčka a Mozartovu Così fan tutte. „Operu Její pastorkyňa uvedeme v Moravském divadle u příležitosti devadesátého výročí úmrtí Leoše Janáčka,“ vysvětluje na závěr umělecký šéf Miloslav Oswald.

Ohlédnutí Pavla Hekely

Pět let v Moravském divadle, kde v minulosti působil i jako herec. Na důchod se ale Pavel Hekela úplně nechystá, ještě rád by se k umělecké tvorbě vrátil.

Na kterou inscenaci z uplynulých pěti let jste nejvíce hrdý?
Jsem pyšný na každou premiéru, protože je za ní pořádný kus práce. Vážím si kolegů, jako herec a režisér vím, co to obnáší. Každá práce na jevišti je vzrušující a úctyhodná. Vedle umělecké stránky bych rád zmínil rekonstrukci foyer Moravského divadla, hlediště i technologie.

Působil jste dříve jako herec a režisér. Láká Vás se k těmto profesím vrátit?
Tajně doufám, že se k nějaké režii dostanu. Se svými režijními pokusy jsem začínal v malých divadlech a skončil jsem třeba v maďarském Národním divadle, to byl postupný vývoj. Těším se na režijní příležitosti. Vést třísouborové divadlo je práce na více než jeden úvazek a bylo by nezodpovědné, kdybych si přibíral další.

Jakou radu byste dal novému řediteli Davidu Gernešovi?
Poradil bych mu, aby k vedení divadla přistupoval s pokorou.