V historii závodů do Březského vrchu je zapsána i jedna tragédie

Serpentiny z Konice směrem k Březsku také nebyly vždy závodní tratí, i když s odstupem doby se to může leckomu zdát. Kdy se tady jelo poprvé?

Ostré zatáčky dělají trať technicky velmi náročnou. Foto: Miloslav Havelka

V členité krajině Drahanské vrchoviny není o nějaké to ostřejší stoupání nouze. Přesto jeden úsek se přece jen za posledních 40 let proslavil i mimo region. Legendární závody do Březského vrchu se zde jezdí dodnes. Jak název naznačuje, je středobodem pro příznivce motoristického sportu, konkrétně závodů do vrchu. Ale i tady platí výjimka potvrzující pravidlo. V minulosti se na trati jezdilo i obráceně, tedy z kopce dolů, při závodech na skateboardech. To je ale trochu jiná kapitola.

Do Březského vrchu jezdí pestrá plejáda závodních strojů všech možných typů i kubatur. Foto: Miloslav Havelka

Trať do Březského vrchu padla do oka motoristickým nadšencům v Konici už v roce 1973. Než se ale skutečně postavila na start první závodní auta, ještě chvíli to trvalo. Vůbec první závody se zde jely v roce 1976 jako přebor tehdejšího Jihomoravského kraje, kam Konice v té době patřila.

Věhlas této trati a organizační možnosti přispěly k tomu, že se zde postupně začaly jezdit i závody vyšších kategorií, od roku 1983 byl Březský vrch dokonce zařazen do mistrovství ČSSR. Hemžilo se to tu známými vrchařskými jmény, jako byl třeba Václav Lím nebo Lumír Firla. Není jistě bez zajímavosti, že někteří tehdejší závodníci se ve svých monopostech na trať vrací dodnes. Na start zatím posledního klání do Březského vrchu se postavili i dnes už sedmdesátníci Jan Osladil či Leo Baron.

Černé datum 22. června 1984

Původní trať měřila 2 100 metrů, v současné době se jezdí ve zkrácené podobě dlouhé 1 450 metrů. Série ostrých zatáček je technicky velmi náročná. Na rovince k Březsku došlo dokonce také k tragédii. Černým datem v historii těchto závodů je 22. červen 1984. Při tréninkové jízdě na své Formuli Škoda havaroval Zdeněk Liška z Dobříše. Náraz do stromu nepřežil. Závod po něm byl následně i pojmenován, další ročníky se pak jezdily jako Memoriál Zdeňka Lišky.

Jedním z matadorů za volantem je i Leo Baron. Foto: Helena Havelka Baronová

Stejně jako spousta nejen sportovních akcí šel závod v 90. letech do útlumu, přestalo se jezdit. Zašlá sláva trati znovu začala stoupat v roce 2001. Ke sporťákům se přidaly také veterány při svých jízdách pravidelnosti, což bývá divácky atraktivní zážitek.

Další závody čekají trať v září

Zatím poslední závod se jel o třetím dubnovém víkendu. Zapsalo se na osm desítek jezdců. Počty odpovídají i historickým záznamům účasti na mistrovských závodech v 80. letech. „V minulosti se sem sjelo i 120 závodníků, to už je ale nad možnosti města, které takové množství jenom těžko vstřebává,“ řekl starosta SDH Konice Vlastimil Šmída. Bez pomoci dobrovolných hasičů v zázemí závodu i na trati by se organizátoři jen stěží obešli. I tentokrát měli plno práce. „Komplikací navíc je rekonstrukce sokolovny, kvůli které část využitelné odstavné plochy zabírá staveniště. Ale i s tím se musíme nějak vyrovnat,“ dodal Vlastimil Šmída. Už nyní je jasný další termín závodů do Březského vrchu, které se pojedou o víkendu 29. a 30. září 2018.

Jan Osladil závodil na Březském vrchu i v dobách největší slávy této trati. Foto: Miloslav Havelka