Velké opravy nádražních budov v Olomouckém kraji. V novém jich bude přes dvacet

Celkem 142 milionů korun investuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) do letos zahájených oprav a větších rekonstrukcí více než dvaceti nádražních budov v celém Olomouckém kraji. Významná část těchto peněz půjde do nádraží na trati Olomouc – Šternberk – Šumperk, kterou čeká v nejbližších letech elektrizace. Modernizovat se ovšem bude také třeba na Přerovsku či v krajském městě.

Chystá se také rekonstrukce nádražní budovy Olomouc-město. Foto: Ondřej Zuntych/Hanácké noviny

Do regionu jde nejvíc peněz z celé republiky. „V Olomouckém kraji plánujeme letos investovat v rámci všech krajů nejvíce finančních prostředků. Daří se to díky úspěšné a rychlé projektové přípravě. Navíc zde již od konce loňského roku realizujeme první větší investiční akce v Lipníku nad Bečvou a Přerově,“ řekl náměstek generálního ředitele SŽDC pro správu majetku Tomáš Drmola. Oprava památkově chráněného přerovského nádraží se podle jeho slov týká především prostor u prvního nástupiště včetně dvorany a střechy. Modernizace budovy v Lipníku nad Bečvou zahrnuje vnější části a prostory pro cestující.

Do Šumperka přes Šternberk rychleji

Velká část letošních investic SŽDC do oprav nádraží v kraji bude souviset s chystanou elektrizací trati Olomouc – Šternberk – Uničov – Šumperk. Projekt za 6,5 miliardy korun zrychlí vlaky v úseku z Olomouce do Uničova na 160 kilometrů v hodině a z Uničova do Šumperka na 100 kilometrů. Stavba má začít v polovině příštího roku, hotovo má být v roce 2022.

Ještě předtím však začne SŽDC pracovat na modernizaci šternberského nádraží. „Cílem projektantů bylo nalézt optimální řešení stavebních úprav tak, aby si nádraží zachovalo svůj původní ráz a zároveň odpovídalo současným potřebám železniční dopravy. Z tohoto pohledu je nutné odbourání patra i bočních částí objektu. Samotná rekonstrukce za zhruba 34 milionů korun bude rozdělena do tří etap, práce chceme zahájit ještě letos a dokončit nejpozději do jara 2020,“ řekl ředitel Správy osobních nádraží SŽDC v Olomouci Gabriel Jursa.

Vedení šternberské radnice projekt elektrizace trati vítá. „Je to určitě zvýšení komfortu pro cestující, máme z toho radost. Dojíždět do Olomouce po silnici je totiž čím dál složitější,“ poznamenal šternberský místostarosta Michal Oborný. Do samotné podoby rekonstrukce nádražní budovy podle něj město příliš mluvit nemohlo, o to intenzivněji však plánuje budoucí podobu přednádražního prostoru. „Modernizací železniční trati vzroste jeho význam jako přestupního terminálu. Určitě zde bude potřeba více parkovacích míst pro automobily a řešíme i případné doplňkové služby,“ dodal Oborný.

Opravy za desítky milionů korun

Mezi další významné investice do nádražních objektů v kraji patří revitalizace výpravní budovy v Hanušovicích za 36 milionů. Na Jesenicku dojde navíc k opravě a zateplení fasády nádraží v Branné, rekonstruovat se budou rovněž nádražní objekty v Javorníku ve Slezsku, v Žulové, Rudě nad Moravou, Bohdíkově, Vápenné nebo Ostružné.

SŽDC se v rámci letošního plánu oprav zaměřila také na zanedbaná nádraží na trati z Olomouce do Moravského Berouna. Konkrétně se jedná o výpravní budovy v Hlubočkách, Mariánském Údolí a Velké Bystřici. Nejnákladnější bude rekonstrukce nádraží v Hlubočkách, jež si vyžádá přibližně 17 milionů korun a zachová se secesní ráz budovy.

Opomenuty nezůstanou ani menší budovy na nádražích Olomouc-Řepčín a Olomouc-město. V Řepčíně se za více než pět milionů odbourají zbytné prostory a nový exteriér budovy bude odkazovat na přilehlé Moravské železárny. Staniční budova nádraží Olomouc-město se dočká nové fasády za 2,5 milionu korun.

Dalšími plánované rekonstrukční akce se týkají nádraží v Grygově a Kojetíně.

Největší plánované opravy nádražních budov

v Olomouckém kraji v letech 2018 a 2019

v mil. Kč
Hanušovice 36
Šternberk 34
Přerov* 18
Lipník nad Bečvou* 18
Hlubočky 17
Drahotuše 8,6
Hlubočky-Mariánské Údolí 7,5
Olomouc-Řepčín 6,9
Velká Bystřice 5
Olomouc město 3,3
Grygov 3,3
Projektová příprava (předpoklad zahájení prací 2019)  
Prostějov místní nádraží 38
Kojetín 30
Domašov nad Bystřicí 17,3
Moravský Beroun 12
Říkovice 7
Bludov 1,8

*investice pokračující z roku 2017

Zdroj: SŽDC