Dvojice z Olomouce vydala první slovník, který učí cizí jazyk pomocí obrázků

Tomáš Bednář si možná jednou řekne, že naučil tisíce lidí angličtinu a další jazyky. Přesněji ne přímo on, ale jeho učebnice. Po třech letech vymýšlení, příprav a shánění peněz vydává první. Říká ji kreativní slovník a podle něj je první na světě. Kromě slov totiž pracuje s obrázky.

Tomáš Bednář z Olomouce s pracovní verzí kreativního slovníku, který obsahuje přes dva tisíce slovíček vyučovaných metodou slovních map. Foto: Ondřej Zuntych/Hanácké noviny

Třicetiletý Tomáš Bednář učil angličtinu. Jeho anglická přítelkyně Suzannah mu jednou pro usnadnění výuky nakreslila slovní mapu se slovíčky a tématy. Tedy vlastně obrázky na vysvětlenou. „V ten moment jsme zjistili, že by to mohlo být zajímavější než abecední sloupečky. To bylo v roce 2015. Od té doby jsme začali slovník testovat s našimi studenty a později veřejně. Dohromady náš kontextově-vizuální slovník vyzkoušelo přes dva tisíce studentů z celého Česka, potom i ze zahraničí,“ líčí začátky. Jak dodává, projektu věřil od začátku, testoval ho prý spíš proto, aby přesvědčil investory a budoucí zákazníky.

Jak taková slovníková mapa vypadá? Tomáš Bednář dává příklad. Hodně lidí ví, že banán se anglicky řekne banana. Ale ne každý už zná sloveso „oloupat“. Základní myšlenka kreativního slovníku je dát čtenáři možnost vytvořit větu z podstatného jména a slovesa. Když zůstaneme u banánu, nabízí mapa další související slova jako slupka, uklouznout na slupce od banánu a související idiomy, tedy ustálené výrazy, které se nedají odvodit z daných slov a je potřeba je znát. Ve slovníku je vždy použit jen jeden jazyk a to ten vyučovaný. Jako překlad slouží obrázky, mozek si vizuální vjemy pamatuje mnohem lépe. Ze stejné učebnice se tak naučí Čech, Španěl i Fin.

K naučení tématu stačí pár minut

Uprostřed mapy může být jakýkoli obrázek, se kterým souvisejí témata potřebná pro konverzaci: pes, auto, počasí… „Dáváme možnost komukoli se víceméně za pár minut naučit slovní zásobu na jakékoli téma. Jestli člověk umí gramatiku a nebojí se mluvit, to je druhá věc,“ vysvětluje spoluautor.

Každá mapa obsahuje přes dvacet slov souvisejících s tématem. Kromě podstatných slov v ní najdou studenti i slovesa a idiomy. Foto: Ondřej Zuntych/Hanácké noviny

První pracovní sešit zaměřený na angličtinu obsahuje přes dva tisíce slovíček, takže myslí i na mírně pokročilé. Následovat bude maturitní edice pro středoškoláky a nakonec soubor použitelný pro přípravu na mezinárodní zkoušky. Poté má přijít němčina a španělština, ozvali se i učitelé z Ruska.

Cíl má ale partnerská dvojice větší než tisknout slovníky. „Tvoříme obrovskou databázi map a chceme vytvořit něco jako Wikipedie. Aby si třeba za dva roky kdokoli na světě řekl, že chce mapu o kávě, napíše heslo káva a jako jazyk třeba arabštinu, a objeví se mapa podstatných jmen a sloves v arabštině,“ představuje plány Bednář.

„Slova hledáme za studenty“

Na rozsáhlou on-line podobu získali několikamilionový grant a začínají programovat, vznikají překlady. Do tří let chtějí mít autoři na internetu 15 tisíc slovíček, což odpovídá asi tisícovce map v deseti jazycích. Protože takový rozsah už Tomáš se Suzannah nezvládnou, bude jim pomáhat komunita lidí vytvářejících mapy se slovíčky, za to dostane podíl z příjmu. Část obsahu bude zdarma, plná verze placená.

Peníze sháněla dvojice různě. Ať už v soutěžích jako jsou T-Mobile Rozjezdy pro začínající podnikatele nebo v internetových kampaních StartupHelp nebo Kickstater. Nakonec si knihu předem objednalo přes tisíc zájemců. „Přispěli víc jak milionem. Hned po vytištění knihu odesíláme a budeme doufat, že předáme radost z učení. Sami jsme do toho dali asi 1,5 milionu. Celkem hodně jsme zadluženi,“ říká s úsměvem Tomáš, že zrovna teď není pro banky dobrým klientem při žádání o půjčku.

Občas slyší, že lidé si přece mohou najít slovíčka na internetu a téma tak nastudovat bez učebnice. „To je pravda. Jenže právě to my děláme za ně. Nechceme, aby lidé hledali, ale aby se naučili a mluvili,“ shrnuje Tomáš Bednář.