Trasa dálnice D1 je špatná, ale měnit se nebude, řekl Babiš v Dluhonicích

Do Dluhonic, místní části Přerova, přijel začátkem listopadu premiér Andrej Babiš, aby se seznámil s trasou chybějícího úseku D1 Říkovice – Přerov. Dálnice je totiž naplánována přes zdejší domy i sportoviště, a proto obyvatelé žádají několik posledních let posunutí trasy o 150 metrů dál, mimo obec.

Na přípravy dálnice se do přerovské části Dluhonice přijel podívat premiér Andrej Babiš. Nová trasa podle něj není možná. Na místě mluvil s obyvateli i spolkem Děti Země, kteří by chtěli posunout silnici o 150 metrů dále od obce. Foto: město Přerov

Narychlo svolaného veřejného setkání s místními lidmi se účastnili také předseda spolku Děti Země Miroslav Patrik, představitelé Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a zástupci Přerova. Andrej Babiš uznal špatně naplánovanou trasu, zároveň ale odmítl možnost její případné změny. „Chci vás přesvědčit, abyste akceptovali stávající navrženou trasu, i když je asi blbě. Bavme se o tom, jaká kompenzace by pro vás byla přijatelná, co od státu požadujete, abychom zmírnili dopad stavby na zdejší život,“ řekl Dluhonickým premiér.

ŘSD: Přetrasování by stavbu prodražilo o miliardu

Posunutí trasy by podle ředitele ŘSD Jana Kroupy způsobilo odložení stavby o dalších pět let. „Změna má jeden obrovský problém, dostáváte se mimo zábory, a proto musíte dodělat průzkumy a znovu to přetrasovat. Problém není vzdálenost 150 metrů od Dluhonic, ale je s výškovým řešením, musela by se rozšířit mostní estakáda,“ upozornil Kroupa. Stavba by se tak podle jeho slov prodražila o miliardu korun.

Naopak požadavek o posunutí podporuje Miroslav Patrik z Dětí Země. Domnívá se, že ke zpoždění nedošlo. „Prošli jsme potřebné procesy, které jsou nutné pro změnu trasy. Kdyby úředníci a investor na úseku pracovali prioritně, tak nový územní plán, nová EIA (vyhodnocení vlivů na životní prostředí, pozn.red.), územní a stavební řízení proběhnou mnohem rychleji a mohlo by se začít stavět v roce 2023. Tedy ve stejné době jako v případě, že se s Dluhonicemi nebude vůbec jednat,“ zdůvodnil.

Místní: dvacet let se nic nedělo

Andrej Babiš v Dluhonicích vyzval ke stanovení náhrad za postavení dálnice. Seznam požadavků si ale musejí lidé vytvořit sami. Otevřenost uvítal Pavel Ježík, zdejší obyvatel a člen místního výboru, který se problematice dálnice dlouhodobě věnuje. „Premiér jako vůbec první člověk zkonstatoval, že dálnice je naprojektovaná špatně, územní plán není dobrý. Dvacet let se nic nedělo. Teď je přesvědčený, že se s námi dohodne a urychlí se to,“ zmínil.

Stát se snaží Dluhonické přesvědčit, aby navrženou trasu přijali. Foto: město Přerov

Problém se ale podle něj netýká celých Dluhonic. „Vlivem dálnice a její stavbou bude zasažena pouze skupina lidí, jejíž domy jsou v trase a v ochranném pásmu dálnice. Stát by je měl kontaktovat. Zároveň jsme už před třemi lety žádali o urbanistickou studii, aby k nám přišli odborníci a vyřešili to s námi. Doteď se nic neděje,“ uzavřel Pavel Ježík.

Úsek z Říkovic do Přerova, který povede přes Dluhonice, je poslední chybějící částí dálnice D1 mezi Prahou a Ostravou. Jestliže nebude dokončen, hrozí Přerovu, že právě rozestavěný úsek mezi Lipníkem a Přerovem nebude mít na co navázat a lze očekávat dopravní kolaps ve městě.