Šéf baletu Štípa: Chci vtáhnout diváky do zákulisí divadla

Nové období má před sebou baletní soubor Moravského divadla Olomouc. Od začátku roku se jeho uměleckým šéfem stal devětatřicetiletý tanečník a choreograf Michal Štípa. Dlouholetý sólista Národního divadla vystřídal ve vedení souboru Roberta Balogha.

Jako nový umělecký šéf připraví Michal Štípa (v pozadí) předem avizovaný klasický balet Bajadéra, na příští sezonu už chystá nové dva tituly. Foto: www.forumstipa.estranky.cz

Michal Štípa místo svého předchůdce připraví choreografii a režii romantického baletu Bajadéra dle dramaturgického plánu. Nejde pro něj o první zkušenost s hudbou Ludwiga Minkuse. „S Bajadérou jsem se coby tanečník setkal několikrát a pokaždé v jiné choreografii,“ řekl Štípa, který letos v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě uvedl jiný Minkusův balet, slavného Dona Quijota. „Oba jsou to tituly velice nákladné jak na kostýmy, tak na scénu. Bývá pravidlem, že Bajadéra se uvádí na velkých jevištích kvůli finanční náročnosti a velikosti baletního souboru. Tyto skutečnosti jsou pro mě výzvou, kterou musíme zvládnout,“ uvedl vedoucí souboru.

Sólistou v Brně i Praze

Kromě tance samotného se Michal Štípa věnuje také pedagogické činnosti, na brněnské JAMU přitom zároveň studuje taneční pedagogiku. „Zatím mám závazky i jinde, protože měním svou pozici v polovině sezony. Budu se ale snažit být v Olomouci co nejvíce, protože bych rád navštěvoval a dozoroval představení. Je dobré, když šéf soubor dobře zná,“ vysvětlil.

Michal Štípa působil jako sólista Národního divadla v Praze i Brně, od ledna je uměleckým šéfem baletního souboru Moravského divadla. Foto: www.forumstipa.estranky.cz

Průpravu získal na taneční konzervatoři v Brně, kde posléze nastoupil do tamějšího Národního divadla. Zde byl v roce 2000 jmenován baletním sólistou. Později přešel do souboru Národního divadla v Praze opět na pozici sólisty. Je dvojnásobným držitelem ceny Thálie a to za roli Alberta v baletu Giselle a za mimořádný výkon v inscenaci Brel-Vysockij-Kryl / Sólo pro tři. Vystupoval také v zahraničí v baletu Giselle v Jekatěrinburgu, v Labutím jezeře v Helsinkách, či v Giselle a Dámě s kaméliemi na Taiwanu. Spolu s tanečníky z Národního divadla vytvořil soubor Ballet Hommes Fatals, kde slavné ženské role ze známých baletů ztvárňují muži.

Chci klasiku i modernu

Nadcházející ukončení kariéry jakožto tanečníka pro něj není snadné. „Stále s tím nejsem stoprocentně srovnaný. Poslední představení a rozloučení s jevištěm Národního divadla mě čeká začátkem února. Proto je pro mne začátek roku hodně složitý. Skloubit práci choreografa a šéfa, do toho vysoká škola a představení samotná je náročné, ale musí to dopadnout dobře,“ doufá Štípa.

Olomoucký balet chce přiblížit divákům i jinak než skrze hlediště. „Rád bych soubor zviditelnil nejen na jevišti, ale přál bych si, aby tanečníci přišli s diváky do užšího kontaktu. Proto plánujeme baletní dílny. Budeme se snažit vtáhnout diváky do zákulisí divadla a na sál, aby mohli spatřit balet i z jiného pohledu. Také bych chtěl, aby soubor zvládal klasický i moderní repertoár a techniku, a měl v tomto širší rozhled,“ slibuje, že příznivci baletního umění se mají v budoucnu na co těšit.