Jedinečná šance. Amatéři točili na Hané se špičkami českého filmu

Ve třech nových krátkých filmech s oblíbenými českými herci si zahrály kulisy Olomouce a Prostějova. Olomoucké Muzeum umění dalo vybraným amatérským filmařům šanci natáčet s profesionály. Na projektu se sešli například Pavel Liška, Petra Špalková nebo Bára Poláková se scenáristou a režisérem Petrem Zelenkou či kameramanem Janem Malířem.

Amatérský filmař Filip Křivánek dostal možnost obsadit do své miniatury Václav Báru Polákovou a Pavla Lišku. Foto: Martin Vyhnal

Filip Křivánek se do filmové přehlídky Vary(ace) přihlásil náhodou. Možnost poslat scénář k posouzení Petru Zelenkovi objevil dvě hodiny před uzávěrkou. Rychle sepsal námět a zkusil to. Tématem pro dvě postavy zaujal a dostal tak možnost tvořit s dvojicí Liška – Poláková.

Přehlídku vyhlásilo Muzeum umění Olomouc jako velký doprovodný program výstavy Rozlomená doba 1908-1928 – Avantgardy ve střední Evropě, která trvala čtvrt roku a skončila v lednu.

Zelenka, Malíř, Muchow

Každý ze tří vybraných štábů dostal k dispozici dva profesionální herce, Zelenkovu supervizi nad scénáři a střihem, za kamerou několikanásobného držitele Českého lva Jana Malíře a u hudební složky producenta a skladatele Jana P. Muchowa.

Týmy měly za úkol v jednom dni natočit tříminutový film na témata Očista nebo Osamělé já, která souvisela s výstavou.

Režijní miniatura Filipa Křivánka se jmenuje Václav. Vycházel v ní ze zkušeností ve vlastní rodině a v blízkém okruhu přátel. „Sledujeme sourozeneckou konfrontaci, která se týká dítěte jednoho z nich. Popisujeme nebesky čistý a určující list duše malého chlapce,“ nastínil.

Režisér Filip Křivánek s hercem Pavlem Liškou. Foto: Martin Vyhnal

K příležitosti naplnit vlastní scénář ale přistupoval mladý filmař skromně. „Bylo to přitažlivé a odpudivé zároveň. Odpudivé především proto, že jsem byl nucen exponovat vlastní myšlenkové pochody a konstrukty. Musel jsem je obhajovat a zpochybňovat zároveň, což vedlo k jisté vnitřní sevřenosti. Naštěstí se nám podařilo s Pavlem Liškou a Bárou Polákovou postavy dále a dále interpretovat a dosáhnout tak určité hloubky a soudržnosti,“ přemítal.

Budoucnost českého filmu?

Křivánkův štáb natáčel v klášterním kostele svatého Jana Nepomuckého v Prostějově, kde našel vhodnější podmínky než v krajském městě. Tamní farář vyšel tvůrcům vstříc a kostel jim půjčil.

Kromě Václava svět krátkých filmů obohatily snímky Guru otce a syna Iva a Daniela Dandulových a Sundáme to celý Štěpána Vranešice.

Tříminutový snímek Václav se natáčel v klášterním kostele svatého Jana Nepomuckého v Prostějově, další krátké filmy Guru a Slzy pankáčů vznikly v Olomouci. Foto: Martin Vyhnal

Možná diváci o některých jménech v budoucnu ještě uslyší. Daniel Dandul studuje gymnázium, Štěpán Verešic JAMU a Filip Křivánek si podal přihlášku na hranou režii na FAMU. „Bylo to především na popud Pavla Lišky, který se za mne postavil. V současnosti chystám dva dokumentární díly pro cyklus České televize věnující se venkovu. Rád bych nahlédl pod pokličku bazálního vztahu člověka k venkovu a environmentální oblasti obecně,“ řekl Křivánek.