Šternberk bude mít nový průtah, přípravu obchvatu zbrzdil soud

Se stoupající hustotou automobilového provozu bojují v posledních letech obyvatelé Šternberka i projíždějící motoristé. Pomoci by měly dvě velké stavební akce, obě se teď připravují. Zatímco průtah ulicí Věžní kolem vlakového nádraží je těsně před spuštěním, zahájení stavby obchvatu města od Olomouce na Bruntál a Opavu je nejisté.

Ve Věžní ulici ve Šternberku budou po rekonstrukci dvě nové okružní křižovatky. Foto: Adam Fritscher/Hanácké noviny

Vytížený průtah Věžní ulicí začne Olomoucký kraj opravovat letos. Výsledek by měl usnadnit jízdu řidičům mířícím na Rýmařov, Uničov i Litovel. „Krajská rada už schválila zadávací podmínky soutěže. Její vítěz dostane zakázku na starosti,“ řekl hejtman Ladislav Okleštěk.

V krajském rozpočtu je na tuto investici vyčleněno 90 milionů korun, cenu však mohou výrazně snížit právě výsledky soutěže. Projekt navíc počítá s podporou dotačních titulů.

Rondely, zeleň i cyklostezka

Věžní ulici čeká rekonstrukce v celé její délce od křižovatky se silnicí I/46 nedaleko psychiatrické léčebny až po odbočky na Babice a Uničov. „Práce zahrnou kompletně samotnou komunikaci, dále vzniknou dvě nové kruhové křižovatky, smíšená stezka pro chodce a cyklisty, nové veřejné osvětlení a doplněna v celé ulici bude také zeleň,“ popsal výsledný stav starosta Šternberka Stanislav Orság.

Aby byl vliv na komplikovanou dopravní situaci ve městě co nejmenší, je stavba rozdělena na dvě etapy. Úsek od křižovatky se silnicí I/46 po křižovatku s Nádražní ulicí má být hotový letos, druhá část příští rok. Podmínkou pro život města je hlavně ponechat přístup k nádraží.

Radnice se na projektu před soutěží zatím podílí 24 miliony korun. „Suma zahrnuje vznik chodníku, smíšenou stezku pro pěší i cyklisty a příspěvek na veřejné osvětlení. Samostatně pak budeme zadávat zakázku na doplnění veřejné zeleně,“ uvedl starosta.

Krajský rozpočet zatím počítá s náklady ve výši 90 milionů korun. Foto: Adam Fritscher/Hanácké noviny

Obchvat stojí na při s vlastníkem pozemku

Ještě více než oprava průtahu by dopravu ve Šternberku zklidnila dlouho chystaná výstavba obchvatu města na vytížené silnici I/46 od Olomouce na Opavu a dál do Polska. Přípravy aktuálně zastavilo soudní řízení, ve kterém jeden z vlastníků pozemku bojuje proti prodloužení územního rozhodnutí. Ve svém odvolání tvrdí, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jako investor stavby roky nekoná. Další plánování stavby proto stojí. „Spor nadále řeší stavební úřad ve Šternberku,“ potvrdil ředitel olomoucké správy ŘSD Martin Smolka. „My máme v tuto chvíli připravené finance na zpracování dokumentace na stavební povolení a také na výkupy pozemků. Než se spor rozhodne, máme však svázané ruce,“ řekl Smolka. V případě prodloužení územního rozhodnutí by podle něj mohla stavba začít v horizontu tří až pěti let.

Šternberský starosta doufá, že práce na přípravě tolik očekávaného obchvatu budou nadále pokračovat. „Ředitelství silnic a dálnic i Státní fond dopravní infrastruktury tuto stavbu prezentuje jako jednu z prioritních, na kterou jsou již v dalších letech vyčleněny finanční prostředky. Pravidelně jednáme s ředitelstvím ŘSD a jsou nám poskytovány aktuální informace. Z nich opravdu vyplývá, že se stavba nadále připravuje, i když ne tak rychle, jak bychom si asi všichni představovali,“ věří Orság v postupný vývoj.