Obchvat Litovle? Možná nebude potřeba, věří radnice

Nadměrná doprava a zničené silnice trápí obyvatele Litovle letitě. Město proto s Olomouckým krajem jedná o rekonstrukci hlavního tahu. Do hry se navíc vrací i myšlenka na obchvat, který by měl odklonit především nákladní dopravu.

Litovel doufá, že problémy s intenzivní dopravou vyřeší už rekonstrukce průtahu. Ilustrační foto: Olomoucký kraj

Doprava v Litovli rok od roku narůstá. Silnice vedoucí přes město je pro řidiče hlavní spojnicí na Uničov, Šternberk i Opavu. „Oprava průtahu bude krajská investice. Mělo by jít o úsek od Unčovic až po firmu Papcel. Silnice je v dezolátním stavu, je problém udržet volant v ruce, jsou tam hluboké vyjeté koleje. Oprava je potřeba,“ řekl starosta Litovle Viktor Kohout. Počítá, že oprava bude trvat minimálně dva roky. „I proto jsme začali s opravou mostu v ulici Pavlínka, která teď finišuje. Je to jedna z možných objízdných tras,“ zmínil Kohout jednu z největších investic města za posledních několik let.

Jednání s Olomouckým krajem

Kvůli náročnosti řeší město projekt s velkým předstihem. Už jednali se zástupci kraje, kteři by měli navrhnout objízdné trasy. „Mluvili jsme o tom, jak bude oprava dopravně řešená, protože pro město to samozřejmě bude obrovský zásah. Důležité ale je, že se silnice opraví. Současně s tím chystáme projekt na cyklostezku a chodník,“ pokračoval. V době oprav by se měla kamionová a nákladní doprava městu vyhnout. „Může to ale způsobit problémy. Máme tady spoustu průmyslových podniků, firmy, které nemohou být odříznuté od světa, když se k nim kamiony nedostanou,“ uvedl Kohout.

Hejtmanství potvrdilo, že oprava průtahu Litovlí je v seznamu projektů, které plánuje uskutečnit v nejbližší možné době. Kraj už podal žádost o evropské peníze. „Rozsah rekonstrukce i termín její realizace se bude odvíjet od získání předmětné dotace,“ sdělila mluvčí Olomouckého kraje Eva Knajblová.

Obchvatu brání CHKO

Dopravní zátěž trápí Litovel už několik let. Ve špičce bývá problém vyjet na hlavní silnici, řidiči mluví až i čtvrthodinových ztrátách. „Kdyby tu byly semafory, způsobí to jen kolaps. Proto současně několik let řešíme také možnost vybudování obchvatu. Uvidíme, jak dopadne průjezdnost městem po rekonstrukci hlavní silnice. Nově by měla být širší, přibude i cyklostezka, takže doprava může být rychlejší a plynulejší. Nakonec třeba zjistíme, že obchvat není potřeba,“ pokrčil rameny starosta. Doposud byla hlavním problémem při plánování obchvat, těsná hranice s Chráněné krajinné oblasti Litovelské Pomoraví. „Letos jsme s CHKO měli jednání a zdá se, že by se mohla jedna varianta rýsovat. Vše je otázkou dlouhého výhledu. Teď opravdu čekáme na to, jak dopadne rekonstrukce průtahu. Věříme, že provoz to částečně vyřeší,“ doplnil místostarosta Lubomír Broza.