Síť stanic pro elektromobily musí zhoustnout. Propagátory má i Haná

Olomoučtí strážníci jezdí po městě v nových elektromobilech. Zatím mají tři. Jde spíše o výjimku, elektromobilita v České republice roste jen pozvolna. Důvodem je vyšší pořizovací cena a stále ne dost rozšířená síť dobíjecích stanic.

Nová auta na elektrický pohon Městské policie Olomouc budou pomáhat hlavně při práci v centru města. Foto: Blanka Martinovská

Auta na elektrický pohon budou strážníkům pomáhat hlavně při práci v centru Olomouce. „Strážníci dostali k dispozici dva elektromobily Nissan Leaf ve verzi Acenta, podle dostupných referencí se má jednat o nejprodávanější elektromobily v Evropě,“ uvedl ředitel Městské policie Olomouc Pavel Skalický. Třetím vozidlem bude dodávka od stejného výrobce, která strážníkům dlouhodobě chyběla. K dispozici budou auta pět let. Nabíjet akumulátory bude městská policie zatím před služebnou v Kateřinské ulici, kde nově slouží dva nabíjecí stojany.

Současně se elektromobily objeví také ve výbavě Zoologické zahrady Olomouc, která pořizuje jednu elektrickou čtyřkolku a dvě trojkolky. „Celkové náklady na pořízení těchto šesti elektrovozidel činí zhruba tři miliony korun,“ sdělila mluvčí olomoucké radnice Radka Štědrá. Téměř dva miliony pokryje evropská dotace, milion jde z pokladny města.

Dobíjecí stojan jen pro nadšence

Zkušenosti sbírají i ve Velké Bystřici. Dobíjecí stojan tam před několika lety instalovali u parkoviště ve středu města, řidiči sem ale nejezdí. „Pořizovali jsme stanici, byli jsme pro myšlenku nadšení. Mysleli jsme, že to zvedne povědomí o našem zámku, akcích ve městě, ale zájem je zcela minimální. Využití zatím není,“ konstatoval místostarosta Velké Bystřice Ivo Slavotínek. Důvod? Nedostatek elektromobilů. „Jsou jen nadšenci. O stanici se ví, okamžitě ji někdo zanesl do map elektromobility. Zatím je ale elektromobilita hodně málo rozšířená věc. Věříme, že časem se rozšíří,“ ujistil Slavotínek, že stanice zůstane na svém místě i do budoucna.

Cestu je potřeba naplánovat

Jedním z těch, kdo pravidelně sedají za volant elektroauta, je předseda hokejového klubu v Uničově Jaroslav Petřík. Jezdí s ním tři roky a za tu dobu najel osmdesát tisíc kilometrů. Přestože své cesty musí plánovat s ohledem na dobíjecí stanice, neměnil by. „Fotovoltaika mě zajímala a současně s tím šlo i ekonomické a ekologické hledisko. Měsíčně jsem platil devět tisíc korun za naftu, teď neutrácím téměř nic za elektriku a splátka za auto je třináct tisíc. Takže jsem na ceně menšího auta, ale jezdím v nepoměrně luxusnějším voze, za kterým se každý otočí. Jsem spokojený uživatel,“ pochvaluje si Petřík. Protože získal dotaci na nákup nového elektrovozidla, plánuje příští rok obměnu. Aut jezdících na elektřinu i dobíjecích stanic podle něj přibývá. Přesto je nutné si delší cestu pečlivě naplánovat. „Vzdálenosti se zkrátily, řekněme, o dvacet procent. Situace je o něco lepší, nicméně síť pořád není dostatečně hustá,“ shrnul.

I tři nové elektromobily olomouckých strážníků se v celkových číslech projeví. Po českých silnicích aut na elektřinu moc nejezdí. Foto: Blanka Martinovská

V Česku je dva tisíce elektroaut

Za první čtvrtletí letošního roku se v České republice zaregistrovalo jen 132 elektromobilů a 1 416 aut s hybridním pohonem. Podíl elektrických aut u nás činí jen 0,3 procenta, v Evropě pak procento. Po českých silnicích jezdí asi dva tisíce aut na elektřinu. „Čísla jasně ukazují, že jsme teprve na začátku zásadních změn, které jsou vyvolané hlavně přísnou emisní politikou Evropské unie. Pokud automobilky limity nesplní, hrozí jim vysoké finanční penále ve výši 95 euro za každý gram emisí nad stanovený limit. Jsou tedy nuceny jít směrem bezemisních vozidel a to jsou dnes jen dvě možnosti – elektromobily nebo auta poháněná takzvanými palivovými články na vodík,“ vysvětlil člen představenstva Sdružení automobilového průmyslu Petr Novák. Zároveň je ředitelem firmy Koyo Bearings v Olomouci, kde vyrábějí součástky do automobilového průmyslu včetně elektromobilů. Ačkoli jsou Češi inovátoři a mají rádi nové věci, v oblasti elektromobilit pokulháváme, podotýká Novák.

V hlavní roli cena

Aktuální průzkumy ukazují, že hlavní bariérou a zároveň motivátorem pro nákup elektromobilu je cena. Na druhém místě je dojezd a na třetím infrastruktura. „Dalšími faktory je potom délka nabíjení, kdy elektromotor nabíjíme v lepším případě desítky minut, v horším i několik hodin. Podstatná je také životnost a účinnost baterie, která časem rychle slábne a výměna může přijít už za pět let. Cena baterie přitom někdy tvoří až polovinu ceny auta,“ dodal Novák. Někteří možní kupci se zajímají také o recyklaci baterii či zdroj elektrické energie v dané zemi.

Pokud jde o vybavení země pro nový typ pohonu, vypočítává Sdružení automobilového průmyslu v Česku přibližně 3 000 chybějících nabíjecích stanic v roce 2025. V roce 2030 už by jich scházelo až 20 tisíc. „Trend bude postupný. Nejdříve uvidíme nárůst hybridních a plug-in hybridních aut a následně nástup bezemisních vozidel. Zda to budou elektromobily, vodíková auta či úplně jiné alternativní pohony, ukáže čas. Inovace a nástup těchto megatrendů, ať jsou jakkoliv podporovány, vyžadují čas,“ doplnil člen SAP.