Příprava staveb je neúnosně dlouhá, shodli se na Moravském dopravním fóru

Jaká je nejzásadnější příčina čekání na důležité dopravní stavby na Moravě? Špatné zákony a v jejich důsledku komplikovaná administrativa. Alespoň se na tom shodli účastníci osmého ročníku Moravského dopravního fóra.

Připravuje se další etapa výstavby D35 u Mohelnice. Ilustrační foto: Ministerstvo dopravy ČR

Konference se uskutečnila začátkem dubna v olomouckém hotelu Clarion a jejím hlavním tématem byla právě dopravní infrastruktura střední a východní Moravy. Odborného dopravního setkání se zúčastnili poslanci, senátoři, vrcholní představitelé Zlínského a Olomouckého kraje, zástupci ministerstev pro místní rozvoj, dopravy a životního prostředí, Ředitelství silnic a dálnic, Správy železniční dopravní cesty, dále členové pořádajícího Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě a také zástupci měst a obcí regionu i hospodářské sféry.

Deset let není výjimkou

Účastníci ve společné deklaraci konstatovali, že příčinou zpomalení tempa přípravy i realizace projektů dopravní infrastruktury je především platná legislativa, která napomáhá spíše obstrukcím a blokování těchto projektů nevládními organizacemi. „Naše sdružení se snaží aktivně podporovat procesy přípravy prioritních staveb, které jsou negativně ovlivňovány špatnými zákony. Proto jsme zorganizovali Petici na podporu infrastrukturních projektů dálnice D49 z Hulína přes Fryšták na hranice se Slovenskem a také dálnice D55 z Otrokovic přes Staré Město do Břeclavi, která byla s podporou více než 17 tisíc občanů projednána v říjnu loňského roku v Senátu a byla závěrečným usnesením plně podpořena,“ připomněl předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě Libor Lukáš. Přípravy staveb je podle něj neúnosně dlouhá a je proto potřeba vyvíjet neustálý tlak na změnu stavební legislativy. „Vždyť ani deset let trvající příprava není výjimkou,“ zmínil.

Legislativa se mění komplikovaně

Přítomní také v prohlášení uvedli, že prodlužování přípravy staveb páteřní dopravní infrastruktury znamená zhoršující se dopravní situaci, ale také významné dopady na zdraví obyvatel, ekologické škody v přírodě i negativní dopad na dynamiku rozvoje celého regionu střední a východní Moravy. Vyhlíží proto připravovaný stavební zákon, od kterého si slibují patrné změny. „Jak nás ale na konferenci informovala náměstkyně ministra pro místní rozvoj Marcela Pavlová, jen v tuto chvíli je k budoucímu znění zákona kolem čtrnácti set připomínek, z toho až devět set takzvaných závažných. Situace je až katastrofální, protože žádná ze zúčastněných stran se nechce vzdát svých pravomocí,“ posteskl si výkonný místopředseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury Libor Žádník.

Za zrychlení legislativní přípravy staveb podepsali účastníci fóra společnou deklaraci. Foto: Moravské dopravní fórum

„Na fóru jsme se také dozvěděli, že s navrženou podobou zákona nesouhlasí ministerstvo životního prostředí, jež by do něj chtělo dostat institut ekologického povolení. Kdyby tak ale postupovali všichni, nikdy se nikam neposuneme,“ dodal Žádník.

Peníze na stavby v současnosti jsou

Peníze na velké dopravní projekty v regionu jsou nicméně podle Žádníka k dispozici. Oceňuje, že současná vláda je proinvestiční. Navrhoval by ale propracovanější systém financování, který by peníze garantoval na každý rok. „V každém případě jsme se dozvěděli řadu pozitivních informací. Ze strany Správy železniční dopravní cesty třeba tu, že zdárně pokračuje příprava rychlého spojení na trati Přerov – Brno. Ředitelství silnic a dálnic zase informovalo o pokračujících přípravách rychlostní komunikace D55, připravuje se také další etapa výstavby D35 u Mohelnice a posun je vidět také u východní tangenty Olomouce a rychlostní komunikace na Šternberk. Naopak potíže přetrvávají u dokončení D1 v úseku Přerov – Říkovice,“ sdělil Libor Žádník.