Spolek Nádraží Náměšť plánuje otevřít u kolejí kavárnu, muzeum i půjčovnu kol

Nebýt Martina Kašpara, nádražní budova v Náměšti na Hané by už možná nestála. Zvažovaná demolice mu přišla zbytečná, začal proto usilovat o záchranu historické stavby. Rok si psal s úřady a sháněl podporu. Nakonec založil spolek Nádraží Náměšť a nejspíš se mu podaří s Ministerstvem dopravy dohodnout. U kolejí by mohla vzniknout půjčovna kol, kavárna i malé muzeum.

Nádražní budovy v Náměšti na Hané se chce ujmout spolek Nádraží Náměšť. Stavbu tím zachránil před demolicí. Foto: www.nadrazinamest.cz

Podél bývalých cukrovarských tratí zmizely v minulosti nádražní budovy v Cholině, Myslejovicích či Odrlicích, mluví se o bourání ve Slatinicích. Přijít o bývalé nádraží i v Náměšti na Hané se zdálo být Martinu Kašparovi škoda. Když před dvěma lety zbourali správci dráhy zděný přístřešek, začal se ptát, co bude dál. „Psal jsem na všechny strany, komunikace ale vázla. Obracel jsem se i na poslance i senátory z kraje. Netuším, odkud nakonec přišla podpora. Už vím, že spolek jsem měl založit dříve, moje vystupování by mělo větší váhu,“ hodnotí zpětně svoje snažení.

Nakonec se mu podařilo začít jednat s Ministerstvem dopravy. Koncem ledna s deseti dalšími lidmi z Náměště na Hané a okolních obcí založil spolek Nádraží Náměšť, připravil projekt a čeká na jeho posouzení. Pokud by pro nemovitost nenašlo ministerstvo zájemce, chystala se demolice.

Rekonstrukce odhadem za milion

V době, kdy posílal do Prahy svou vizi, měl už za sebou prohlídku budovy z roku 1882. Její stav hodnotí jako překvapivě dobrý. „Změněná oproti původní stavbě jsou jen okna, jedny dveře navíc, upravené přízemí. V podkroví jsou i místnosti, není to klasická půda. Projekt jsem předložil se svým strýcem a místopředsedou spolku zároveň. Náklady jsme napsali na milion korun,“ říká Kašpar s dovětkem, že jde spíš o odhad. Jiný vážný zájemce se podle něj neobjevil.

Budova tak zůstává stát a čeká na výsledek jednání ohledně prodeje. „Zákonný proces, který běží v době mezi prohlášením předmětného objektu za zbytný, nabídkou k prodeji, včetně stanovení všech nezbytných podmínek a uzavřením kupní smlouvy, si žádá svůj čas,“ uvedla mluvčí Ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Podoba nádraží v roce 2005, kdy ještě stál zděný přístřešek vedle budovy. Zdroj: Facebook Zachraňme nádraží v Náměšti na Hané

Dohoda je pravděpodobná, aktivita spolku nejspíš bývalé nádraží zachrání. „Vzhledem k tomu, že byl projeven konkrétní zájem o odkoupení tohoto objektu, má smysl zmíněné kroky zákonného procesu podstoupit a objekt nedemolovat. Proto se v současné době celou záležitostí zabývá Správa železniční dopravní cesty, Oblastní ředitelství Olomouc. Domníváme se, že bude nalezeno řešení k záchraně nádražní budovy včetně jejího odprodeje případnému zájemci,“ sdělila Rezková.

Půjčit si kolo a přespat

Kašpar nejdříve doufal, že by spolek k budově přišel za symbolickou korunu, cenu ale stanoví nyní zpracovávaný posudek. Mezitím může Nádraží Náměšť pilovat své představy.

Fotografie nádraží pořízená nejspíše před rokem 1918. Zdroj: www.nadrazinamest.cz

Sklad už například domlouvají k pronájmu firmě, později by z něj mohlo být kulturní centru pro promítání nebo autorská čtení. V budově dlouhodobě uvažují o půjčovně kol. Rozrůstá se myšlenka na založení muzea lokální tratě. Kašpar by chtěl spolu s ní připomenout cukrovarské dráhy a podniky, sladovny, pivovary. „Poslední nápad byl ubytování v podkroví, aby si na sebe nádraží ekonomicky vydělalo. Původně jsme o třech místnostech ani netušili. Tam by také mohly být pokoje k železniční tematice. Aktuální věc je kavárna,“ odkazuje na starší průzkum městyse mezi obyvateli, kteří by si podnik s kávou přáli.

Historie trati

Vznik místní dráhy Olomouce – Čelechovice na Hané je spojen se zákonem který byl schválen 25. 5. 1880 a urychloval výstavbu místních drah. Na jaře roku 1880 vznikla v Praze společnost ÖELEG (Öesterreichische Lokal – Eisenbahn Gesellschaft). Tato společnost projevila zájem o stavbu a provoz místní dráhy Olomouc – Čelechovice na Hané. Dráha měla spojovat cukrovary v Holici, Hejčíně, Drahanovicích a Čelechovích a sladovnu v Příkazích s olomouckou železnicí. Na jaře roku 1881 byla společností podána žádost o povolení stavby v trase Olomouc, Hradisko, Řepčín, Horka nad Moravou, Skrbeň, Příkazy, Náměšť na Hané, Drahanovice, Velké Slatinice a Třebčín a Čelechovice s případným napojením do Kostelce. Nakonec byla trasa jiná a to z olomouckého nádraží přes Nový Svět a Povel, dále do Hejčína a přes Řepčín na Horku. V srpnu 1881 byla společnosti ÖELEG udělena koncese a hned začaly vyměřovací práce. Koncem března 1882 začala stavba u Náměště a Drahanovic. V prosinci 1882 začal zkušební neoficiální nákladní provoz. Plný provoz byl pak zahájen 1. 7. 1883. (Zdroj: Nádraží Náměšť)