Z Olomouce do Uničova za 17 minut. Velká modernizace trati začne už v srpnu

Zahájení výstavby letos v srpnu a dokončení v závěru roku 2021. Města a obce ležící na železniční trati z Uničova přes Šternberk do Olomouce se mohou už za dva roky těšit na rychlé a moderní vlakové spojení.

Z olomouckého nádraží má cesta vlakem do Šternberka zabrat osm minut, modernizace skončí za dva roky. Foto: SŽDC

Výrazně kratší dobu jízdy přinese projekt nazvaný „Elektrizace a zkapacitnění trati Uničov (včetně) – Olomouc“. Pustila se do něj Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a bude stát 3,8 miliardy korun. Z Olomouce by se tak cestující mohli dostat do Šternberka už za osm minut, do Uničova za sedmnáct. „V současné době vyhodnocujeme soutěž na zhotovitele zakázky a připravujeme žádost o vydání stavebního povolení. Zahájení stavby předpokládáme v polovině letošního roku. Stavba začne přípravou základů pro trakční vedení a snesení železničního svršku v úseku mezi Uničovem a vlečkou Unex, tedy zhruba na třech kilometrech tratě,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Až 160 kilometrů v hodině

Co všechno modernizace železniční tratě za téměř čtyři miliardy přinese? Předně půjde o první regionální dráhu v České republice, na níž se zvýší rychlost až na 160 kilometrů v hodině. Elektrizace trati stejnosměrnou trakční soustavou odstraní většinu propadů traťové rychlosti na méně než sto kilometrů. „Dále optimalizace přinese snížení negativních vlivů železniční dopravy na životní prostředí, zvýšení bezpečnosti provozu a komfortnější cestování,“ slibuje mluvčí Illiaš.

Na rychlejší spojení nejen s krajským městem se těší i ve Šternberku. „Každé zlepšení dopravní situace určitě vítáme,“ přikyvuje starosta města Stanislav Orság. „Nejde jen o cesty za prací, ale také třeba o spojení pro školáky a studenty a v neposlední řadě i o podporu turismu, protože modernizace železnice nám přinese také lepší propojení s Jesenickem a Šumperskem,“ připomíná.

Komplikace po etapách

Více než dva roky trvající práce budou nevyhnutelně znamenat komplikace. „Určitě přijdou výluky a nutnost využívat náhradní autobusovou dopravu. Ale až to všechno skončí, lidé jistě nový stav ocení. Navíc stavební práce budou realizovány po etapách a úsek ze Šternberka na Olomouc by měl podle mých informací přijít na řadu až později. Uvidíme, jak Správa železniční dopravní cesty vysoutěží zhotovitele a s jakým harmonogramem přijdou,“ přemítá šternberský starosta.

V době úpravy trati chystá Šternberk přestavbu okolí nádraží. Foto: Ondřej Zuntych/Hanácké noviny

Orság si je také vědom, že zároveň s proměnou tratě na moderní elektrický koridor budou ve městě a prakticky ve stejné lokalitě probíhat i další stavební projekty. Souběžně s elektrizací tratě čeká modernizace i historickou budovu šternberského nádraží. Město chystá přestavbu přednádražního prostoru a v letošním i příštím roce bude Olomoucký kraj rekonstruovat svou komunikaci v přilehlé Věžní ulici. „K tomu si uvědomujeme, že rekonstrukce železniční tratě je opravdu komplexní, nejde jen o nějakou opravu svršku, takže její součástí budou i práce na mostech, přejezdech a kříženích s cyklostezkami nebo přípojkách vody, což s sebou přinese také další investice ze strany města. Věřím ale, že to všechno zvládneme,“ přeje si Orság.