Nádražní budovu v Náměšti zbourají. Zachránci neuspěli

Bývalé nádraží v Náměšti na Hané chce vlastník budovy zbořit. Prodej Správa železniční dopravní cesty zvažovala jen v případě, že by zájemce nabídl dost peněz a měl i na opravy. Nikdo takový ale nepřišel. Končí tak i snaha příznivce historie Martina Kašpara, který chtěl opuštěnou stavbu zachránit a navrhoval například muzeum lokální železnice nebo půjčovnu kol.

Z někdejšího nádraží je dnes zastávka, budova je opuštěná a chátrá. Foto: O.Zuntych/HN

Budovu v Náměšti na Hané postavili v roce 1883 spolu s dráhou z Olomouce na Čelechovice, která spojovala místní cukrovary s městem. Postupně ale ztrácela trať na významu a přibližně v posledních deseti letech upadalo i využití a stav nádraží. „Přestaly se prodávat jízdenky, zbyla vytápěná čekárna, ale nakonec zrušili i tu. Během let se vytrhaly nepoužívané koleje. Postupně se nádraží stalo zastávkou a na těch majitel, tedy Správa železniční dopravní cesty, (SŽDC) nechce budovy. Následně se objevil vandalismus,“ připomněl Martin Kašpar vytlučená okna a posprejované zdi a cedule.

Jakožto patriot by si přál, aby budova pro turisty sloužila jako brána do městysu. „V Náměšti je zámek, u nádraží začíná několik turistických tras, je tam mapa, dětské hřiště, naproti pizzerie. Zhruba třetina návštěvníků sem přijede vlakem. Vlak sem o víkendu jede co dvě hodiny a co s tím časem?“ uvažoval nad možným využitím místa. Navrhoval například půjčovnu kol nebo interaktivní muzeum lokálky zvané Hanácká střela nebo Hanácký pacifik. V zimě by odtud mohli vyrážet běžkaři.

Historická podoba. Snímek pochází z publikace Stará Náměšť ve fotografii vydané v roce 1998.

V polovině června se však Martin Kašpar dozvěděl, že jeho půlroční snažení nikam nevedlo. „Mrzí mě to, na druhou stranu mě to stálo jen můj čas. Na místě by snad měly být vyznačené obrysy budovy spolu s cedulí a fotkami,“ reagoval na zprávu od SŽDC.
Částka za odkoupení a uvedení do původního stavu by se podle něj pohybovala v milionech. To je i nad možnosti případné sbírky, kterou zvažoval. Doufal také, že pomůže návrh na zápis nádraží na seznam kulturních památek podaný na ministerstvo kultury. Stav budovy to však neumožnil.

Jen vážní zájemci, jinak demolice

Zástupci památkářů jednali na místě se SŽDC začátkem května. Názor na budoucnost nemovitosti měl ale majitel už předtím. „Po podrobném vyhodnocení technického stavu objektu nádraží, se SŽDC přiklání ke zbourání budovy, a to i s ohledem na plánovanou stavbu nového nástupiště,“ uvedla mluvčí Kateřina Šubová. K ceně budovy dodala, že dosud nebyla stanovena a určit ji měl znalecký posudek.

Správci tratí už bezbariérové nástupiště projektují, hotovo by mělo být do poloviny příštího roku, v případě rychlého získání stavebního povolení i do konce letošního roku.
Vedení městyse zbourání nevadí. „Případný prodej podporuje pouze v případě vážného a movitého zájemce, který budovu uvede do náležitého technického stavu včetně vnějšího vzhledu,“ sdělila Šubová.

Náměšt na Hané má jiné priority než je odkup staré nádražní budovy. „Spíš potřebujeme opravit místní komunikace a ne koupit starou budovu a dávat do ní peníze. Cokoli s tím udělá majitel, budeme to akceptovat,“ řekla starostka Marta Husičková. Protože městysu patří místní zámek, má zkušenosti se sháněním dotací. „Vím, že ministerstvo v současné době nemá žádné dotační tituly na kulturní památky. Musel by přijít bohatý sponzor,“ doplnila.

Dnes cestující čekají v provizorním dřevěném přístřešku, který nahradil betonový přístřešek ze 70. let stržený na jaře. SŽDC připravuje stavbu nového.