Czech Tour se jezdí deset let, ke zrodu pomohlo dobré víno

Propojuje dva kraje, několik měst a oblastí. Populární cyklistický závod Czech Tour poprvé odstartoval před deseti lety, tehdy formou tří kritérií. Dnes má čtyři etapy, při letošním ročníku závodníci najeli přes 550 kilometrů.

Jezdci při závěrečné čtvrté etapě Czech Tour na úseku v historickém centru Šternberka. Foto: Jan Brychta/svetcyklistiky.cz

Prestižní etapový závod doznal v tomto roce jedné výrazné změny. Jeho název se zkrátil z Czech Cycling Tour pouze na Czech Tour. „Výraz ‚cycling‘ už je podle nás překonaný. Cizinci navíc o závodu nikdy nemluvili jako o Czech Cycling Tour, vždycky říkali ‚Czech Tour‘,“ vysvětlil novinku ředitel akce Jaroslav Vašíček.

Hvězdy láká náročná trať

Naopak k rozšíření došlo u trati závodu. Třetí etapa se startem v Olomouci a cílem v Uničově vedla přes Konicko – mimo jiné obcemi Přemyslovice, Suchdol či Brodek u Konice. Po rovinaté Hané se podíval i Jihoafričan Daryl Impey, vítěz deváté etapy letošního ročníku legendární Tour de France. „Měli jsme dva vynikající worldtourové týmy i prokontinentální týmy z Itálie, které letos absolvovaly Giro d’Italia. Lidé mohli vidět řadu skvělých závodníků včetně Daryla, bylo se na co dívat,“ pochvaloval si Vašíček. Právě Impey nakonec vyhrál celkovou klasifikaci i bodovací soutěž.

Jaroslav Vašíček, ředitel etapového závodu Czech Tour. Foto: Jan Brychta/svetcyklistiky.cz

Závodníci světové špičky jezdí na Czech Tour pravidelně. Podle ředitele je to i díky podmínkám, které jim s týmem organizátorů poskytuje. Cyklistům zajišťují v Olomouci kvalitní ubytování, aby nemuseli nikam cestovat. Postarají se také o veškeré další služby, stejně jako o bezpečnost během závodů. „Pro týmy a jezdce je to velmi důležité. Hlavně je ale láká náročnost trati závodu,“ podotkl Vašíček.

Čtyřetapová cyklistická podívaná není závodem, který by někdo vyhrával náhodně. Účastníci musejí ukázat, že na zisk žlutého trikotu skutečně mají. Letos například v kopcích Jeseníků nebo třikrát při závěrečném okruhu po trati Ecce Homo ve Šternberku.

Po Tour vyšel i Závod míru

Czech Tour se poprvé uskutečnila v roce 2009. Nultý ročník se odehrával v centrech Olomouce, Hradce Králové a prostřednictvím velkého finále také na Staroměstském náměstí v Praze. „Potřebovali jsme se od něčeho odpíchnout, udělat závodu dobré jméno,“ osvětlil ředitel. Za deset let ušli závod a jeho pořadatelé dlouho cestu. Při ní se jim podařilo vytvořit prestižní sportovní událost mezinárodního významu.

Finiš třetí etapy Czech Tour v Uničově. Foto: Jan Brychta/svetcyklistiky.cz

„Organizace závodu je rok od roku těžší, kolektiv lidí kolem něj má ale dostatek zkušeností a směle kráčí dál. Věřím, že to tak bude pokračovat,“ uvedl Jaroslav Vašíček. Při vzpomínce na vznik nápadu s etapovým závodem se zaculil: „Když bych vám to řekl, nebudete mi věřit.“ Následně vylíčil, jak v roce 2008 dostal od Českého svazu cyklistiky za úkol obnovit proslulý Závod míru. Plány se naplnit nepovedlo, Vašíček ale při druhé sedmičce dobrého vína prohlásil, že se uspořádá Czech Tour. Dobu, kdy se na jeho myšlence začalo pracovat, někdy podle svých slov možná trochu proklíná.

K Czech Tour navíc posléze přece jen přibyl Závod míru. Soutěž pro cyklisty do 23 let dnes patří mezi šest největších akcí svého druhu na světě, na loňském kongresu Mezinárodní cyklistické unie ji dokonce hodnotili na stejné úrovni jako francouzskou Tour de l’Avenir.

Hlavním smyslem Czech Tour, podotkl ještě Jaroslav Vašíček, je spojovat. Kraje, regiony, města. „Chceme propagovat krásná místa České republiky,“ usmál se muž, jehož srdeční záležitostí je jesenická část etapového závodu.

Konečné pořadí Czech Tour 2019

  1. Impey (JAR/Mitchelton Scott) 13:22:59
  2. Hamilton (Austr./Mitchelon Scott) +9
  3. Kukrle (ČR/Elkov-Author) +33
  4. Grosschartner (Rak./Bora hansgrohe) +43
  5. Haig (Austr./Mitchelton Scott) +1:05
  6. Bárta (ČR/Elkov-Author) +1:19
  7. Otruba (ČR/Elkov-Author) +1:21
  8. Hník (ČR/Elkov-Author) +1:47
  9. Brozyna (Pol./CCC Delevopment Team) +1:52
  10. van den Berg (Niz./Metec-TKH) + 1:56