Ředitel Pivovaru Zubr: Lidé teď pijí více piva v plechovkách, je to pohodlnější

Přerovský pivovar výrazně investuje do modernizace. „Nabídku našich piv průběžně inovujeme, jinak to v rostoucí konkurenci minipivovarů ani nejde,“ říká ředitel přerovského Pivovaru Zubr Tomáš Pluháček. Pivovar Zubr patří s ročním výstavem kolem 250 000 hektolitrů piva mezi největší pivovary v Olomouckém kraji. Díky důrazu na kvalitu vařeného piva pivovar každoročně sbírá vavříny na tuzemských i zahraničních pivních soutěžích. Pivo Zubr je na čepu v tisícovce restaurací a exportováno je i do vzdálených zemí, jako je například Izrael, Vietnam či Kapverdské ostrovy.

Ředitel přerovského Pivovaru Zubr Tomáš Pluháček ví, že vařit jen klasická piva dávno nestačí. Ohlasy na novinky jsou pozitivní. Foto: archiv Pivovaru Zubr

Venku už panuje letní počasí, ale ještě v dubnu v Česku sněžilo a teploty se držely hodně nízko. Poznamenala letošní dlouhá a mrazivá zima, kterou následovalo teplotně rozpačité jaro, prodeje Pivovaru Zubr?

Náš letošní výstav je zatím navzdory dlouhé zimě podobný jako loni. Prodej sudového piva sice klesl o několik procent, ale na druhou stranu jsme prodali více piva v plechovkách a lahvích, takže celkově jsme na tom stejně jako v roce 2016. Struktura našeho letošního prodeje kopíruje aktuální trend tuzemského trhu. Lidé pijí více doma než v restauraci.

Proč klesá prodej sudového piva?

Mění se hodně životní styl. Lidé méně navštěvují restaurace, a když, tak nevypijí tolik piva, co dříve. Dalším aktuálním vlivem je zavedení elektronické evidence tržeb EET, kvůli které v prosinci skončilo zhruba 30 restaurací, které jsme zásobovali. A negativním faktorem byla i letošní zima, která byla hodně mrazivá, a lidé neměli myšlenky na čepované pivo, takže více kupovali pivo v lahvích a plechovkách. S příchodem teplejšího počasí se pokles prodeje sudového piva zastavil a uvidíme, jak dopadne letní sezona. Sudové pivo ale stále tvoří zhruba šedesát procent naší produkce.

Nabídl Pivovar Zubr provozovatelům restaurací při zavádění elektronické evidence tržeb pomocnou ruku?

Naši obchodní zástupci jim poskytli návody i výhodné nabídky na pořízení elektronických pokladen. Zároveň pomohli zařízení sehnat a správně zapojit, aby provozovatelé restaurací měli s touto novou povinností co nejméně starostí. Pivovar Zubr pomáhá i tím, že od konce loňského roku nezvýšil ceny piva. Slíbili jsme, že minimálně do letošního podzimu zdražovat nebudeme. A to i přesto, že nám rostou náklady na chmel, vodu a další vstupy.

Zvýšili hospodští po zavedení EET ceny piva?

Podle našich informací většina restaurací cenu půllitru piva zvýšila o dvě až tři koruny.

Velkým otazníkem je nový zákaz kouření v restauracích. Jaký podle vás bude mít dopad na tuzemské pohostinství a tím pádem i na spotřebu sudového piva?

To se teprve uvidí. Máme strach hlavně o malé venkovské restaurace, jejichž provoz stojí a padá s několika stálými hosty, kteří si přijdou dát svých pár piv a byli zvyklí si k tomu zapálit cigaretu. Předpokládám ale, že dopad nebude tak výrazný jako byl u EET, protože provozovatelé restaurací se na zákaz kouření připravili a většina hostů si na to zvykne. Těch různých předpisů a omezení, které na provozovatele v posledních letech dopadají z pohledu hygieny či různých nařízení EU, už je ale tolik, že zákaz kouření může být pro některé hospodské tou poslední kapkou.

Může mít zákaz kouření i pozitivní efekt na návštěvnost restaurací?

Ano. Znám případy restaurací, ve kterých bylo kouření zakázáno už dříve, a nakonec na tom vydělaly. Nekuřácké restaurace totiž navštěvuje víc rodin s dětmi či mladí lidé, kterým vadí cigaretový kouř. Ztráta jednoho stolu se štamgasty, kteří vypili tři piva a zakouřili celou hospodu, proto nebyla pro provozovatele tak bolestná a nakonec na tom byli finančně lépe.

Pivovar Zubr pravidelně zavádí do své nabídky novinky. Letos to byl například narozeninový speciál, což bylo nejsilnější pivo uvařené v novodobé historii přerovského pivovaru. Vyplatí se investovat do inovací? Jak na novinky reagují konzumenti?

Ohlasy jsou pozitivní. Vařit klasické druhy piva už dávno nestačí. V České republice funguje zhruba 650 minipivovarů, což je opravdu úctyhodné číslo. Minipivovary jsou z pohledu výroby velmi pružné a dokážou prakticky každý týden uvařit jiné pivo. Český zákazník už začíná být trošku zmlsaný a chce ochutnávat stále nová a nová piva a vybírat si z pestrého sortimentu. Musíme proto neustále obměňovat nabídku a vařit nové speciály, abychom požadavky moderního zákazníka uspokojili. Na červnovém festivalu Zubrfest jsme představili naše nové dvanáctistupňové pivo.

S inovacemi souvisí investice. Pivovary se neobejdou bez velkých investic, aby udržely krok s konkurencí. Můžete zmínit, která investice byla pro Pivovar Zubr v poslední době nejdůležitější?

Naší poslední velkou a důležitou investicí je nová balička plechovek, která byla uvedena do provozu v květnu. Hodnota této investice činila patnáct milionů korun. Loni jsme pak investovali několik desítek milionů korun do nových lahví i přepravních obalů.

Proč jste se rozhodli modernizovat linku na stáčení piva do plechovek?

Hlavně kvůli tomu, že trh plechovek stále roste. Poptávka se zvyšuje v Česku i zahraničí. My díky této nové investicí jsme nyní schopni zvýšit výkon naší plechovkové linky skoro o padesát procent. Původní balička plechovek neměla tak vysoký výkon jako ostatní části linky na stáčení piva do plechovek, takže limitovala produkci. Pořízením nového stroje se nám zvýšil výkon celé linky a navíc můžeme dělat balení, která jsme zatím neuměli. Jsme schopni balit plechovky v mnoha početních variantách, které si trh žádá. Můžeme také více pracovat s potiskem fólií, kterými jsou plechovky zabalené, což zúročíme v našem marketingu.

Čemu přisuzujete příklon českých konzumentů k pivu v plechovkách, které ještě nedávno byly spíš na okraji zájmu tuzemských zákazníků?

Český trh se dál posouvá směrem k pití piva doma na úkor jeho konzumace v restauracích. A plechovka je pohodlný obal, který se nemusí vracet a je lehčí než láhev, takže její obliba roste. Vidíme to na našich prodejích v Česku i zahraničí. Pivo v plechovkách už tvoří skoro deset procent našeho výstavu. Předpokládáme, že se podíl bude dál zvyšovat. Kvalita piva v plechovkách je už totiž srovnatelná s pivem stáčeným do lahví.

Jaký druh piva návštěvníci restaurací zásobovaných Pivovarem Zubr preferují? Vede stále jedenáctka?

Jednoznačně je to jedenáctistupňové pivo Grand, které už tvoří šedesát procent celkové produkce. V posledních letech roste také obliba našich pivních speciálů, jejichž počet postupně zvyšujeme.

Pokračuje v Česku boom ovocných piv?

Zastavil se před zhruba dvěma roky. Poptávka se nyní postupně přesouvá od ovocných nízkoalkoholických piv směrem k ovocným nealkoholickým pivům. Naše ovocná piva bez alkoholu si oblíbili řidiči i lidé, kteří dbají na zdravý životní styl. Velkým hitem jsou teď cidery. Vidíme to na prodeji našeho cideru Royal Dog, který se rychle zvyšuje.

Pivovar Zubr investuje každoročně miliony korun, přičemž investice nabraly tempo po roce 1997, kdy areál zasáhly ničivé povodně. Jak velkou částku si obnova pivovaru vyžádala?

Zhruba tři čtvrtě miliardy korun. Dá se říct, že celý pivovar byl po roce 1997 kompletně rekonstruován. Nejzásadnější investicí bylo vybudování úplně nové varny, která je pro každý pivovar to nejdůležitější. Máme také nové stáčecí a plnicí linky, filtrační technologie, opravené ležácké sklepy, spilku, strojovnu, kotelnu a rekonstruováno bylo i administrativní zázemí pivovaru.