Po loňském zaškobrtnutí čeká Farmak nejúspěšnější rok za posledních 15 let

Farmaceutická společnost Farmak uvádí do provozu novou výrobní jednotku za 60 milionů korun. Sloužit má pro látky produkované v objemech do 50 kilogramů ročně. Po loňském poklesu firma zároveň předvídá nejvyšší tržby za posledních patnáct let.

Firma na trhu působí už 27 let, prohlédnout si provoz chemicko-farmaceutické společnosti lze ale jen příležitostně. Foto: archiv Farmaku

Společnost Farmak zahájila nový technologický vývoj, když do provozu uvedla zařízení označované jako SAU 13.02 určené pro výrobu léčivých látek z vlastního výzkumu a vývoje. „Jde o výrobní jednotku, která bude využívána převážně k zavádění výrob z vlastního vývoje a výzkumu, takzvaný upscale,“ uvedla PR manažerka společnosti Bronislava Paučková.

Podle výrobního ředitele Farmaku Leopolda Doubka zapadá výstavba jednotky do strategie, se kterou firma začala záhy po privatizaci tehdejšího státního podniku Farmakon v polovině devadesátých let. „Cílem je postupně omezit vysokotonážní výrobu a nahradit ji produkty s daleko vyšší přidanou hodnotou. Vyráběné množství je přitom daleko menší. Tato strategie se postupně daří, s posledním vysokotonážním výrobkem jsme se rozloučili v roce 2018,“ řekl Doubek k léčivu magnesium-laktát vyráběnému přibližně v množství 30 tun za rok.

O den otevřených dveří bývá ve Farmarku tradičně zájem. Poslední společnost pořádala 21. září. Foto: archiv Farmaku

Firmě chybělo zařízení pro výrobu v menších množstvích a rozhodla proto postavit poloprovozní jednotku. „Poloprovozní měřítko z našeho pohledu znamená, že v běžné výrobě máme reaktory o objemu 1 600 litrů a na této jednotce o objemu 400 litrů, čili čtyřikrát menší,“ dodal Doubek.

Gram za tisíce dolarů

Nová jednotka poslouží k produkci objemů do 50 kilogramů za rok a má vyplnit mezeru mezi standardní komerční výrobou a oddělení čtvrtprovozu neboli kilolabem. Ten je ve Farmaku předstupněm před komerční výrobou každé látky, spojuje oddělení výzkumu a vývoje s výrobou. „Nejdřív se udělá postup v laboratoři, potom se zvyšuje vyráběné množství, které dále přenášíme na vyšší objemy. Máme nicméně i produkty, které se prodávají v řádu několika desítek gramů za rok. Třeba Regadenoson, momentální je komerční cena za jeden gram téhle látky deset tisíc dolarů. Tyto šarže do pěti kilogramů se dělají právě v kilolabu,“ sdělil obchodní ředitel Farmaku David Viktorín.

Pro Farmak je klíčová výroba a prodej aktivních farmaceutických ingrediencí. Foto: archiv Farmak

Obecně se Farmak zaměřuje na nabídku specialit v jednotkách tun ročně. Omezuje tím konkurenci zejména z Indii a Číny, která tlačí ceny dolů. „Ibalgin nebo Ibuprofen dokáže udělat každý, ale už nedokáže dostat lék na trh. Dnes jsou to spojité nádoby. I to je obrovským důkazem, že se nám poslední tři čtyři roky daří držet rozpočet přes půl miliardy korun. Minulý rok přišlo malé zaškobrtnutí, ten letošní naopak očekáváme nejúspěšnější za posledních 15 let,“ odkázal se Viktorín na množství objednávek.

Přítomnost na brazilském trhu je úspěch

Farmaku loni klesly meziročně tržby o 12 procent z 595 milionů korun na 525 milionů. „Minulý rok byl ovlivněn změnami požadavků autorit. Postiženi byli spíše naši zákazníci, kteří museli reagovat na nové požadavky a první, na koho se obrátili, jsme byli my. Než jsme je splnili, prodeje se na první tři měsíce roku zastavily. Farmaceutický průmysl je dynamický a tyto věci jsou standardní,“ řekl Viktorín.

Společnost Farmak je po 27 letech na trhu předním hráčem ve vývoji, výrobě a marketingu léčivých látek. „Farmak dlouhodobě sílí a v současnosti bychom rádi poukázali na zvýšení poptávky po našich produktech v našich ‚tradičních‘ teritoriích, kterými jsou Evropa, USA či Indie,” sdělil předseda představenstva společnosti Jiří Žák. Farmak má přibližně 150 zákazníků z celého světa, český trh tvoří asi deset procent obratu.

Předseda představenstva a generální ředitel společnosti Farmak Jiří Žák působí v podniku od šedesátých let minulého století. Foto: archiv Farmaku

Kromě toho se firmě daří pronikat na východní teritoria jako jsou Japonsko, Vietnam, Indie nebo Rusko. „Největší radost máme z přítomnosti na brazilském trhu, který je z pohledu požadavků mezi nejtěžšími na celém světě. Náročnost registrační dokumentace šla celkově za poslední dva roky nahoru. Hlavní konkurenti už nestíhají a zákazníci, kteří se od nás před pěti lety kvůli ceně odvrátili, se k nám vracejí jako ke spolehlivému dodavateli z Evropy,“ zmínil obchodní ředitel.