Protesty zabraly. Olomoucká část Droždín si vybojovala zklidnění dopravy

Ještě loni na jaře vyráběly děti ze Základní školy v Droždíně u Olomouce panáky připomínající policisty. Chtěli s jejich pomocí donutit projíždějící řidiče, aby sundali nohu z plynu. Teď se možná podaří situaci zlepšit. Olomoucký kraj přislíbil vybudování kruhového objezdu a snížení rychlosti, objevit by v ulicích mohly i radary a zpomalovací retardéry.

Doprava obyvatele Droždína trápí roky. Na podzim jim došla trpělivost a odhodlali se k protestní akci. Foto: Rostislav Hainc

Bylo pondělí 7. října, když se na frekventované silnici v Droždíně stala vážná dopravní nehoda. Nákladní auto na přechodu srazilo devítiletou holčičku, která skončila s vážnými zraněními v nemocnici. Pro místní byla poslední kapka. Odhodlali se k protestní akci, při níž blokovali nepřetržitým přecházením přechodu silnici. „Lidem z Droždína už dochází trpělivost, za posledních deset let se nic nezměnilo,“ řekla tehdy jedna z místních obyvatel Soňa Alimi.

Kruhový objezd se některým místním nelíbí

Olomoucký kraj, kterému silnice patří, už předtím obyvatelům přislíbil, že se situací bude zabývat a vybuduje kruhový objezd. Na začátku července Správa silnic Olomouckého kraje uzavřela smlouvu na okružní křižovatku v ulicích U Cihelny a Gagarinova. Návrh projektové dokumentace dostala komise městské části shodou okolností ve stejný den, kdy se stala nehoda. Na dalším jednání 1. listopadu se lidé žijící v blízkosti křižovatky vyslovili proti jejímu přebudování na kruhový objezd. „Důvodem bylo zejména zvýšení otřesů, hluku, prašnosti, námitka proti rychlému průjezdu okružní křižovatky ve směru od Samotišek, omezení nájezdů do nemovitostí,“ uvedla mluvčí kraje Eva Knajblová. Projektant má nyní plány upravit, aby se snížila rychlost i otřesy.

Než okružní křižovatky by část místních raději viděla jiná opatření. „Někteří obyvatelé by pak ani nemohli využívat svůj dosavadní vjezd do dvora. Nicméně snížení rychlosti, středový můstek, retardéry a měření radary by situaci zcela jistě značně vylepšilo,“ navrhla Soňa Alimi.

Olomoucký kraj pracuje v Droždíně na přípravě okružní křižovatky v ulicích U Cihelny a Gagarinova. Foto: Rostislav Hainc

Odhadované náklady na stavbu kruhového objezdu jsou 12 milionů korun. Některé z požadavků bude muset vyřešit město, například instalaci stacionárních radarů.

Malá tangenta

V říjnu se v obci objevily dopravní značky upozorňující na děti ve vozovce a doporučující rychlost 30 kilometrů za hodinu. „Řidiči na ně zezačátku brali ohled a trochu to zabralo, ale někteří si z toho nic nedělají. Je to jako s informativními radary, na někoho působí, na někoho ne. I proto, jsme olomoucký magistrát žádali o měřící radary, které by řidiče pokutovaly,“ sdělil předseda droždínské komise Rostislav Hainc s tím, že by se sousedy chtěli i retardéry.

Doprava v městské části trápí zdejší obyvatele roky. „Droždín má nevýhodu, že je průjezdný a doprava je dost silná. Říkáme tomu ‚malá tangenta‘, která spojuje Šternbersko a Olomouc. Cesta je tady široká, kdysi po ní jezdily sovětské tanky. Je to zátěž, kterou jsme podědili a je třeba ji řešit,“ pokračoval Hainc. Některá auta si přes obec navíc zkracují cestu ze Svatého Kopečka. „Je to pro nás problém, ale nejde s tím moc dělat, i když jsme se snažili. Trasa je zanesená v navigacích,“ řekl Hainc. Do budoucna chce usilovat o omezení rychlosti v celé městské části.