Jan Gottwald je organolog. Zabývá se tedy varhanářstvím a varhanami. V olomoucké arcidiecézi jich má na starost okolo devíti set.
Označení jeho profese si někdy lidé pletou. Už několikrát tak dostal dotaz, zda je lékař. Organologie je nicméně disciplína hudební vědy zaměřená na historii, stavbu a vývoj varhan. Je úzce specifikovaná, i proto se jí věnuje jen málo znalců. Varhanář nástroj staví a opravuje, organolog jej má v péči a dohlíží na jejich funkčnost. „Každé varhany jsou jedinečné. Jsou nesmírně složitým nástrojem, proto se mu říká králem mezi nástroji,“ vysvětluje Jan Gottwald. Na varhany začal hrát v jedenácti letech a byla z toho láska na celý život. Jejich velikost ho pohltila. Ve třinácti už doprovázel mše.
Objet všechny nástroje trvá roky
V arcidiecézi ho péče o varhany zaměstnává dvanáctým rokem. „Na takovou činnost se u nás nemůžete připravit, je to směsice teorie a praxe, kde je nejen kus varhanářského řemesla, ale člověk musí vědět i něco o interpretaci, umění. Poslední dobou přibývá i administrativy,“ popisuje jeden ze tří moravských odborníků.
Stovky svěřených nástrojů eviduje, zná jejich stav, domlouvá opravy. „Když jsem funkci přebíral, nebyly v příliš dobrém stavu, teď jsou na tom lépe. Ročně se jich podaří obnovit okolo třicítky,“ říká Gottwald k časově náročné činnosti. Většinu času tráví v terénu a stejně za celou dobu ještě všechny varhany neviděl. „Odškrtávám si je, ale ještě mi chybí okolo dvaceti procent,“ dodává.
Největší v Česku
Do jeho správy patří také varhany kostela sv. Mořice v Olomouci, který je nyní pod lešením. Hudební nástroj však na opravu stále čeká. „Budeme vypisovat čtvrté kolo výběrového řízení. Hlásí se firmy ze zahraničí a jde spíš o administrativní těžkosti, kvůli kterým se ještě s obnovou nezačalo. Doufáme, že teď už by mohl být do několika měsíců zhotovitel jasný,“ pokračuje Gottwald. Oprava mořických varhan je zásadní. Po novostavbě svatovítských varhan v Praze jde o druhé největší dílo v České republice. „Mořické varhany jsou největší v zemi, je to nástroj známý svou důležitostí nejen pro účastníky bohoslužeb, ale i v celé hudební kultuře. O opravě se rozhodlo po bezmála padesáti letech,“ říká.
V mořickém chrámu jsou i druhé, malé, varhany, které stojí za pozornost. Vznikly po velkém požáru města v roce 1709. Datují se k roku 1716 a jsou nejstarší v Olomouci. Pořád na ně lze hrát.
Jan Gottwald učí hudební výchovu na Slovanském gymnáziu v Olomouci a také vede žáky při hře na varhany na ZUŠ Žerotín. „Musejí jim nějaký čas obětovat – jako každému nástroji, kterému se chtějí věnovat profesionálně. Můžete mít talent, ale píle je nezbytná. Varhany jsou odlišné tím, že se při hře na ně zapojujete celé tělo, ruce i nohy, je to opravdu jeden z nejsložitějších nástrojů,“ přibližuje.