Vlakotramvaj na Olomoucku: projekt na spadnutí, nebo jen sen?

Souprava jede po tramvajových kolejích, které za chvíli vystřídají ty železniční a vozy vyjíždějí z Olomouce směrem k přilehlým obcím. Ve světových metropolích běžná věc. Podle dlouhodobých výhledů by se mohly vlakotramvaje objevit i na Hané.

Po trati, kudy dnes jezdí mezi Olomoucí a nedalekými obcemi lokálka přezdívaná Hanácké střela, by v budoucnu podle krajských plánů mohla jezdit vlakotramvaj. V současnosti jde ale spíš o dlouhodobou vizi. Foto: Adam Fritscher/Hanácké noviny

Pilotní projekt kolejového vozidla, které umí jezdit jako běžná tramvaj ve městě i na příměstských vlakových tratích, obsahuje mimo jiné Plán dopravní obslužnosti Olomouckého kraje platný od letošního roku. O koncepci dopravy v regionu se stará příspěvková organizace Koordinátor Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK) a zde lze najít mezi strategickým dokumentem a realitou první rozpor. „Projekt vlakotramvaje je zmiňovaný v plánu, nemám však informace o tom, že by se nějak konkrétně pohnul. Kdyby se tak ale stalo, určitě to podporujeme,“ říká ředitelka KIDSOK Kateřina Suchánková a odkazuje případné dotazy na současnost a budoucnost projektu na jiné instituce.

Obce vlakotramvaj podporují

Tak jako by mohli bez přestupu cestovat vlakotramvají Olomoučané do nedalekých obcí, stejně by se tato možnost zamlouvala i lidem z vesnic, kterých by se týkala pilotní část projektu. Hovoří o tratích Olomouc – Příkazy – Litovel – Červenka a Olomouc – Příkazy – Náměšť na Hané – Drahanovice. „Tuto myšlenku jsem zaznamenala a určitě by to našim obyvatelům pomohlo. Možná by se také přestalo tolik jezdit auty a lidé by přesedli více na vlak. Tím teď jezdí hodně především starší občané, pro ně by pohodlnější cestování po Olomouci znamenalo jednoznačně plus,“ uvažuje starostka Náměště na Hané Marta Husičková.

Jedna linka vlakotramvaje by spojovala Olomouc a Červenku, druhá Olomouc a Drahanovice. Zatím jde taková cesta podniknout pouze vlakem. Foto: Adam Fritscher/Hanácké noviny

Skeptičtěji nahlíží na projekt starosta nedaleké Skrbeně Tomáš Spurný. „Mluví se o tom už delší dobu, ale zatím nic konkrétního není. Všichni víme, jak aktuálně vypadá prodloužení tramvaje na olomoucké Nové Sady, nejsou na ně peníze. Takže těžko něco předjímat v situaci, kdy se o projektu vlastně nic neví. V tuto chvíli je nám jedno, co k nám jezdí, hlavně když to jezdí. Ale každé zlepšení samozřejmě vítáme,“ zůstává při zemi Spurný.

Úřady o ničem neví

Zainteresované instituce dávají starostovi Skrbeně, která leží na zamýšlení trati, za pravdu. „Vím, že existovaly dva možné pilotní plány na vznik vlakotramvaje,“ přemítá Martin Luňáček z Útvaru hlavního architekta Magistrátu města Olomouce. „Jeden počítal s naším městem a druhý s Ostravou, k níž se prý teď přiklání víc. Vím, že v minulosti to město podporovalo a měla vzniknout studie na toto téma,“ vybavuje si Luňáček.

Podobný hlas zní z Českých drah. „Nemáme žádnou informaci, že bychom byli do přípravy podobného projektu přímo zapojeni, nicméně sledujeme vývoj a moderní trendy v oblasti drážní techniky a kolejových dopravních systémů,“ sděluje mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský. Pokud se některý z objednavatelů dopravy na ČD obrátí s požadavkem na zajištění provozu v podobném projektu, budou možnosti zvažovat. „Vzhledem k tomu, že základem pro dopravní systém na principu vlakotramvaje je potřebná infrastruktura, je to spíše záležitost Správy železniční dopravní cesty. Tato státní organizace je správcem a vykonává vlastnická práva k železniční infrastruktuře, kterou by zřejmě projekt mimo město Olomouc využíval,“ konstatuje Šťáhlavský.

Vlakotramvaj v německém Heilbronnu při jízdě po železniční trati. Autor: K. Jähne – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=247565

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ústy svého mluvčího Marka Illiaše naděje lidí z Olomouce a okolních obcí na pronikavé zlepšení dopravního spojení pohřbívá téměř úplně: „SŽDC se tímto projektem nikdy oficiálně nezabývala. Příznivcem a podporovatelem této myšlenky byl bývalý ředitel Stavební správy východ SŽDC, nicméně práce na tomto projektu nebyly nikdy zahájeny,“ uvádí Marek Illiaš.

Alespoň nějaká pozitiva

Od 1. ledna 2020, kdy začne platit nová smlouva mezi Olomouckým krajem a Českými drahami o dopravní obslužnosti, se mohou cestující těšit alespoň na jiné změny k lepšímu. Například na vylepšené vozy. „Jejich modernizace zahrnuje v první fázi investici ve výši zhruba 16 milionů korun, proměnou prostupně prochází zhruba třicítka vozidel, včetně lokomotiv,“ říká místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Radek Dvořák.

Změna se netýká pouze exteriéru, ale také interiéru vozidel. Kromě nejmenších lokálkových motoráčků řady 810 je novinkou ve vlacích Wi-Fi připojení k internetu, zásuvky pro napájení drobné elektroniky, jako jsou například mobilní telefony, tablety nebo notebooky, audiovizuální informační systém, který ukáže aktuální polohu vlaku, cestující informuje o příštích zastávkách a jehož součástí budou i vnější směrové tabule.

Jednou z novinek v příměstských vlacích jsou zásuvky USB. Foto: Ondřej Zuntych/Hanácké noviny

Moderní informační systém podstatně usnadní cestování nevidomým a neslyšícím a také lidem, kteří na dané trati jezdí jen příležitostně. Cestujícím s jízdním kolem ulehčí cestování ve vlaku háky na kola. Vozidla budou mít nově také GPS lokalizaci pro vzájemný kontakt mezi dispečinky Českých drah a Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje.

I motoráčky řady 810 nabídnou vyšší komfort. Budou mít nové, pohodlnější, textilií čalouněné sedačky s vysokými zádovými opěrkami. Kompletní modernizací prošly také toalety. Vozy mají nově dosazeny polospouštěcí okna, která díky účinnější tepelné izolaci zlepší tepelnou pohodu uvnitř vozů.

„První vozidla, která budou nejpozději od 1. ledna 2020 jezdit na tratích v Olomouckém kraji a zajišťovat základní dopravní obslužnost podle nových smluv, dostala jednotný kabát. Každý tak pozná, že cestuje s Olomouckým krajem,“ říká náměstek hejtmana pro oblast dopravy Jan Zahradníček.