Po pěti letech od založení se společnost MONTIX blíží miliardovému obratu

Certifikaci označovanou v autoprůmyslu jako vstupenka na trh se nedávno podařilo získat společnosti MONTIX. Pro českou firmu se sídlem v Horce nad Moravou na Olomoucku byl nejnovější standard jedním z posledních milníků na cestě stát se prověřeným dodavatelem v oboru. Firma, která vyrábí a pokovuje dílce z plastů, provádí montáže světlometů, svítilen a vlastní personální agenturu, mluví o dosažení nejvyšší mety mezi certifikáty. Ve výrobě má nyní za cíl například zvládnout příští rok produkci technologicky nejnáročnějších LED světlometů.

Akciovou společnost MONTIX založili majitelé v roce 2012. Automobilky tehdy potřebovaly lidi na pokrytí zakázek a firma se proto začala zabývat poskytováním agenturních zaměstnanců a montážemi světlometů pro náhradní díly. „To byl první klíčový podnět ke vzniku společnosti. Druhým byla potřeba dalších výrobních kapacit plastových dílů. Proto v roce 2015 vznikl závod v Mohelnici, který je už dnes větší než závod v Horce,“ přibližuje první roky generální ředitel společnosti Bohuslav Marek. Vytvořila se tak třetí divize zaměřená na výrobu a pokovování plastových dílů. Tím se MONTIX dostal do výhody, protože lisoven s takovou přidanou hodnotou v České republice a okolí moc není.

Po pěti letech firma dodává v průměru 1,7 milionu výrobků měsíčně a blíží se miliardovému ročnímu obratu. „Rok od roku jsme se snažili zlepšovat výkonnost, to znamená zavádět standardy. Od základního požadavku ISO 9001 na systém řízení kvality, k systému řízení ochrany životního prostředí až po v automobilovém průmyslu nejvyšší standard ISO/TS 16949. To je norma, která říká, jak se má chovat dodavatel v našem oboru. Musíme striktně dodržovat určité postupy, aby se nestalo, že jeden z tisíce světlometů je jiný,“ vysvětluje ředitel, co se skrývá za složitě vypadajícími označeními.

Získat certifikaci je těžké, udržet ji není o nic lehčí. Každý zaměstnanec proto musí mít kromě kvalifikace i disciplínu. Pak může celý výrobní řetězec běžet bez potíží. „Všechno je podložené předepsanými postupy od prvního nápadu až po expedici světlometu, dílu nebo služby. Celý systém řízení od kvality, přes životní prostředí nebo bezpečnou práci směřuje k tomu, abychom zákazníkovi dokázali, že co si u nás objedná, skutečně dostane,“ vysvětluje Bohuslav Marek.

Světlomety, světlovody a brzy i LEDky

Ve společnosti MONTIX dnes pracuje zhruba tisícovka zaměstnanců. Kmenových je asi 650, agentura práce poskytuje uživatelům přibližně tři sta. Tuhle hladinu chce teď nějaký čas firma držet. Zároveň odmítá, že by byla jednoduchou montovnou a naopak si zakládá na tom, že dělá technicky náročné výrobky, navíc postupem, který nezvládne každý. Sestavit světlomet je poměrně náročná práce, při které je potřeba seskládat až sto padesát drobných nebo větších dílků, už si nejde vystačit se dvěma třemi montážními stoly jako dřív.

Zapracování na světlomet může trvat i několik měsíců. „V Mohelnici i v Horce nemontujeme jen jednoduché světlomety, kterými to začalo, ale víc a víc dostáváme od zákazníků práci na složitějších zakázkách. Ještě jsme nesáhli na nejnáročnější technologii a hit dneška, což jsou LED světlomety. Děláme ovšem vše pro to, abychom zvýšili kvalifikaci našeho týmu v Horce a do roka a do dne mohli technologicky nejnáročnější světlomet mít,“ zmiňuje Marek s tím, že Montix se do budoucna dívá očima zákazníků.

Aby jim vyšla společnost vstříc, začala asi před půl rokem v Mohelnici lisovat z granulátu technicky náročný díl zvaný světlovod. Jak je patrné z názvu, zdroj světla je rozveden do plochy nebo tvaru. Většinou se světlovody používají pro signální funkce, jako jsou například obrysová světla. Světlomety z firmy MONTIX se coby náhradní díly dostávají například do aut Volkswagen Touareg, Volkswagen Tiguan nebo Porsche Cayenne.
Loni v Mohelnici přistavěli halu na údržbu lisovacích nástrojů. Mají jich stovky, často jde o několikatunové „kostky železa“ a vlastní servis už byl nezbytný. I tak zůstal prostor na to, aby bylo možné nabízet údržbu také jiným zájemcům.

„Nejdeme bezhlavě za růstem, to je výhoda“

Zásadním zákazníkem je pro MONTIX mohelnická HELLA a další sestry tohoto nadnárodního německého koncernu. Ostatně spolumajitel a zakladatel Oldřich Svoboda českou pobočku dvacet let vedl a stejně dlouhou zkušenost má s nynějším partnerem i Bohuslav Marek. MONTIX se v poslední době nicméně poohlíží po dalších odběratelích, aby se neupínal jen na jednoho. „Hledání nových zákazníků je pro nás velkou výzvou. HELLA má kromě České republiky závody také na Slovensku, ve Slovinsku, Španělsku a dál po světě. Dodáváme jí drtivou většinu produkce, ale máme už i zákazníky Varroc Lighting System z Nového Jičína, začali jsme dodávat do Siemensu a budeme se snažit dodávat i dalším zákazníkům,“ zmiňuje generální ředitel.

Do naplňování takových plánů se nejde pustit bez spolehlivého týmu. MONTIX proto investuje do rozvoje a vzdělávání zaměstnanců, specialistů je na trhu málo. Letos také získal osvědčení Bezpečný podnik. „Byla to iniciativa majitelů, kteří řekli, že jim skutečně záleží na tom, aby byl náš zaměstnanec v bezpečném prostředí, aby zdravý přicházel i odcházel a aby to přispělo k sepětí zaměstnanců s podnikem na delší dobu,“ říká Marek u ocenění vystaveného v recepci mohelnického závodu. „Je to naše konkurenční výhoda. Nejdeme bezhlavě za růstem, ale i zaměstnanec se musí cítit dobře, mít jistotu výdělku a příznivých pracovních podmínek. Prostředí je čisté, uspořádané, bezpečné. Vyšli jsme třeba vstříc hlasu zaměstnanců a přes zimu jsme instalovali tepelná čerpadla v lisovně. Okamžitě se to v letních měsících pozitivně projevilo.“

Bohuslav Marek

Na Univerzitě Palackého v Olomouci studoval optoelektroniku zaměřenou na aplikaci v lékařství, pak se však vydal za výrobou CD přehrávačů. Po krátké zkušenosti v Tesle přešel do strojírenství, dva roky působil ve výrobě papírenských strojů a řídil jejich instalaci v nových papírnách. „Pak jsem byl osloven současným spolumajitelem MONTIXu panem Svobodou, jestli bych nechtěl být u zrodu Helly v Mohelnici. Nastoupil jsem v roce 1994 a zůstal dvacet let,“ líčí začátek cesty, která ho po patnácti letech zavedla až do německé centrály. Po roce dostal na starosti vylepšování systému řízení celé Helly, pracoval v koncernovém útvaru kvality a měl na starosti všechny závody společnosti po světě. S vrcholovým vedením spolupracoval čtyři roky. „Po dvaceti letech jsem si dal chvilku pauzu a v roce 2015 přišla příležitost začít v MONTIXu. Dva roky tedy zažívám rozvoj a budování závodů v Mohelnici a v Horce nad Moravou. Snažím se využít veškeré zkušenosti z oblasti řízení kvality a podniku z Helly a samozřejmě i znalost prostředí zákazníka,“ dodává.