Linky pro automobilky jsou hi-tech, nejsme montovna, říká ředitel Chropyňské strojírny

Málokdo asi tuší, že automobilky světových jmen vyrábějí své vozy na linkách z Chropyňské strojírny na Kroměřížsku. Mezi zákazníky patří Volkswagen nebo BMW. Firma koupila konkurenci na Slovensku a v Rumunsku, vrátila se do Ruska. Ostatně ve střední a východní Evropě je nejsilnější, působí ale například i v USA. Celá skupina má přes tisícovkou zaměstnanců a obrat kolem tří miliard. „Mezi našimi konkurenty jsme asi jediná rodinná firma a tak se i chováme. Snažíme se zákazníkovi maximálně vyjít vstříc, nenosíme nos nahoru. Chceme u nich zůstat. Lidská stránka hraje velkou roli,“ hodnotí ředitel společnosti Robert Kudela.

Výkonný ředitel Chropyňské strojírny Robert Kudela. Foto: Ondřej Zuntych/Hanácké noviny

Strojírenská dílna existovala v Chropyni od roku 1948 pod společností Technoplast. Vznikaly zde vstřikovací formy pro plasty a nástroje pro plastikářské stroje, časem přišly i stroje samotné. Rok 1992 přinesl privatizaci. „Před pětadvaceti lety koupilo strojírnu dvacet jejích zaměstnanců, chtěli tu dál pracovat. Podali konkurenční privatizační projekt a vydražili ji v aukci za nějakých třicet milionů korun, což bylo strašně moc, protože obrat v té době byl 41 milionů,“ připomíná Robert Kudela zprivatizování vlastní firmy. Postupem času skončil počet akcionářů na třech.

Začátkem 90. let pracovalo v podniku 165 lidí, teď dává Chropyňská strojírna ve své centrále práci asi 290 zaměstnancům, obrat činí dvě miliardy korun. „Když vezmeme celou skupinu, tak za těch pětadvacet let se asi zšestinásobil počet zaměstnanců a 75krát se zvýšil obrat,“ srovnává ředitel a člen představenstva.

Linky z Chropyně stojí po celém světě

Vyrobit linku pro automobilku, na které pak budou vznikat nové vozy, zabere mnoho měsíců. Od zakázky po hotovou linku uplynou asi dva roky. Přibližně po šesti měsících zabere příprava a plánování, výroba, instalace u zákazníka a uvádění do provozu. „Linku u nás po dokončení celou postavíme, včetně příslušných robotů, programátoři naprogramují, jak to pojede ve výrobě – stavělo se třeba v Belgii, v Americe, v Rusku,“ ukazuje ve čtyři roky nové zkušební hale František Netopil, který v Chropyni kdysi působil jako výrobní ředitel a nyní má na starosti školicí středisko.

V autoprůmyslu jde o přesnost, a proto si Chropyňská strojírna musí vybírat, komu dá práci. K tomu slouží právě i školicí středisko. „Obsluhy NC strojů je poměrně málo. Pokud se někdo přihlásí, projde naším střediskem a nejméně po třech měsících ho posíláme do provozu. Nemůžeme vzít každého, na strojích je to poměrně nákladná výroba, jde o statisíce korun,“ vysvětluje František Netopil na dni otevřených dveří, který firma uspořádala k 25. výročí od svého založení. Míjejí ho přitom skupinky školáků a učňů z Kroměříže a Přerova. „Potenciálně budoucí zaměstnanci, proto se to mimo jiné dělá, aby se mohli podívat,“ říká průvodce.

Výrobní hala Chropyňské strojírny. Foto: Ondřej Zuntych/Hanácké noviny

Rodinná firma znamená výhodu při jednáních

Podle Roberta Kudely jsou schopní lidé alfou a omegou akciové společnosti. „Nemáme žádnou sériovou výrobu, jen kusovou. Všichni musejí být odborníci, nestojí u pásu a nepřemisťují něco z jedné strany na druhou. Je potřeba perfektně ovládat svoje stroje, na manažerských pozicích mít skvělé řídicí schopnosti. Protože pod nimi pak dělá spousta dodavatelských firem. Nejsme montovna, je to hi-tech,“ popisuje a dodává, že oblasti lidských zdrojů se věnuje jeho žena. Chropyňská strojírna je rodinná firma, což vedení vidí jako konkurenční výhodu. Klientovi se snaží vyjít co nejvíce vstříc.

Automobilovému průmyslu se daří, nastupuje elektromobilita a v Chropyni mohou být spokojení. „Náš největší současný zákazník je koncern Volkswagen. To je Škoda, Volkswagen, Volkswagen Nutzfahrzeuge, Bentley, Audi. Potom dodáváme pro skupinu BMW do Německa a Ameriky, tedy i Rolls-Royce. Nově máme zakázku od Jaguaru Land Rover, protože v Nitře staví závod,“ vyjmenovává Kudela klienty. Z aktuálních projektů zmiňuje také Rusko, kam se společnost vrátila po třech letech embarga. Škodovka tam přestavuje linku na Octavie.

Náročnost a dlouhodobost práce se promítají do ceny, někdy jde o miliardové obchody. „Současná zakázka pro Volkswagen Crafter je zhruba polovina svařovny na dané auto, je zhruba za padesát milionů euro, je to pro nás velký projekt. Menší linky se pohybují kolem deseti dvaceti milionů,“ přibližuje Robert Kudela.

V Chropyňské strojírně vznikají i formy pro lisovny, na kterých se pracuje přibližně dvacet týdnů. V halách tak mohli návštěvníci dne otevřených dveří například vidět, co předchází výrobě plastových ramínek nebo nádob společnosti IKEA.

Aby Chropyně obstála na trhu, investuje do nových strojů, poslední novinkou v roce 2013 je dokončená montážní hala pro prvotní zprovoznění kompletních linek. „Každý rok přes celou skupinu investujeme zhruba tři sta milionů korun, což je dost peněz. Hodně investujeme v Rumunsku, je to pro nás výhodné. Pracovní síla je tam dostupnější, levnější,“ zmiňuje ředitel, který při zahraničních cestách ročně najezdí sto tisíc kilometrů a další napočítá v letadle.

Milníky akciové společnosti Chropyňská strojírna

Rok 1992 znamenal privatizaci a založení Chropyňské strojírny, a.s. „Začátek přišel v roce 1995, kdy jsme se začali orientovat na automobilový průmysl,“ líčí ředitel firmy Robert Kudela. „V té době hodně rostla Škodovka, Volkswagen do ní investoval. V roce 2002 jsme poprvé dostali projekt napřímo do automobilky, tehdy to bylo do Volkswagenu Bratislava,“ zmiňuje další důležitý rok. Velmi významný pak byl letopočet 2012. „Dostali jsme Volkswagen Group Award, že patříme mezi celosvětově deset nejlepších dodavatelů koncernu, v té době jsme koupili ještě naše konkurenty, kteří byli na Slovensku a v Rumunsku. Přelom roku 2012 a 2013 byl hodně zlomový,“ dodává ředitel. Pobočku má společnost také v Rusku. V roce 2014 přišlo založení joint venture společnosti YIKE – Shanghai Chropynska Automation Technology Co.,LTD. v Šanghaji pro lokální trh. „To je jediné místo, které není naší stoprocentní dcerou. Je to padesát na padesát, ale máme tam 70 lidí,“ přibližuje Kudela. Kanceláře Chropyňské strojírny jsou také v Německu a USA.