Jeden z největších velkostrojů na světě. Zmodernizovaný kolos z Uničova opět těží uhlí

V uničovském Unexu opravili po čtrnácti měsících práce jeden z největších těžebních velkostrojů, které byly kdy vyrobeny. Kolos o váze 4,4 tisíce tun dlouhý přes 170 metrů může dál sloužit v hnědouhelném lomu v severních Čechách až do roku 2035.

Velkostroj KU 800/12 je zpět v provozu. Pracuje v lomu Jiří ve Vintířově na Sokolovsku, kde pro společnost Sokolovská uhelná ročně vytěží na 6,5 milionů tun uhlí. „Velkostrojů této řady bylo v Uničově vyrobeno celkem jednadvacet. Deset z nich je stále v provozu v České republice, v Rusku a na Ukrajině,“ řekl projektant Petr Hlaváč, který opravu a modernizaci samohybného stroje vedl.

Kolos má za sebou třicet let těžby. Tomu odpovídalo i jeho opotřebení. Bylo potřeba vyměnit kladky, lana, kabely i řazení. Oprava začala v září 2016 a trvala čtrnáct měsíců do října 2017. Stroj předal Unex těžební společnosti v půlce ledna. Do té doby experti strávili na zakázce asi 235 tisíc hodin. „V jednu chvíli na stroji pracovalo až 108 lidí. Mimo jiné položili téměř 79 tisíc metrů nových kabelů, speciálně odlili 1 600 ok pro válečky dopravních linek,“ dodal Hlaváč. Stroj také dostal hydraulicky řízené brzdy pohonu kolesa, které umí hlídat opotřebení brzdových destiček. Takový typ brzd se v Česku objevil poprvé.

Aby se stroj mohl opět vrátit do lomu, bylo nutné zapojit 45 firem. Výsledkem modernizace je komfortnější řízení stroje, obsluha nyní sedí v klimatizované kabině vybavené například kamerovým systémem a dorozumívacím zařízením. Přesnou polohu stroje určuje GPS zařízení a sada sklonoměrů. K vybavení patří i vlastní wi-fi sítí a elektronická požární signalizace. KU 800 je tak připraven pracovat až do roku 2035, kdy těžba v lomu Jiří skončí.


Velkostroje KU 800 z Uničovských strojíren (dnes Unex) patří k největším samohybným strojům, které kdy byly člověkem vyrobeny. Délka v ose je přes 170 metrů, výška 52 metrů. Koleso rýpadla má průměr 12,6 metru a je osazené 15 korečky o obsahu 1 000 litrů. Hmotnost se pohybuje okolo 4 400 tun, což odpovídá například 131 letadlům typu Boeing 737. I s touto hmotností je stroj schopen samostatného pohybu: na speciálních ližinách udělá za minutu jeden krok tři metry dlouhý. Zdroj: Unex