Ekologická doprava na Hané? Můžete jezdit na elektrokoloběžkách

Rychlá, ekologická doprava, která může i bavit. Na tyhle přednosti lákají autoři projektu sdílených elektrokoloběžek. Odstartovat ho chtějí začátkem letních prázdnin v Olomouci.

Rychlá a ekologická doprava. V Olomouci by už o prázdninách měl odstartovat projekt na sdílené elektrokoloběžky. Foto: Veronika Ambruzová

Patrik Zaoral je student ekonomiky a managementu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Nápad na sdílené elektrokoloběžky si přivezl ze Spojených států amerických, kde střídavě žil. „Poprvé jsem je viděl v Californii, v San Diegu. I když jsem nikdy předtím nebyl milovník koloběžek, tohle mě nadchlo. Dopravil jsem se z bodu A do bodu B neuvěřitelně rychle. Super koncept, jen jsem tam viděl nějaké chyby. Říkal jsem si, že bych to chtěl přivézt do České republiky, ale ve vylepšené podobě,“ popisuje dvaadvacetiletý student.

Olomouc jako testovací místo

Když se rozhodoval, kde projekt nazvaný Eagle spustí, volba padla na Olomouc. Nad volbou příliš přemýšlet nemusel. „Jsme odsud, známe to tady a k regionu máme citový vztah. Ale taky tady vidím každodenní problémy s dopravou, ve městě jsou zácpy a než se člověk z Olomouce vymotá, stráví tím půl dne. Chtěli jsme městu pomoct. Cílíme na to, aby víc lidí využívalo vlaky nebo autobusy a z nádraží se mohli pohodlně dopravit na schůzku, do práce, kamkoli pomocí elektrokoloběžky,“ vysvětluje Zaoral. Míří hlavně na věkovou skupinu mezi 18 a 25 lety. „Ze začátku jsem chtěl nesmyslně do Prahy.  Postupem času jsme udělali průzkum trhu a rozhodli jsme se pro Olomouc. Je to placka, kde se dá skvěle cestovat, je tady rozšířená síť cyklostezek, parky. Taky třicet tisíc studentů, sto tisíc obyvatel a je to čtvrté turisticky nejnavštěvovanější město u nás,“ přidává.

Koloběžka na QR kód

Koloběžka jede nejvyšší rychlostí 25 kilometrů za hodinu a její ovládání je podle Patrika Zaorala snadné. Na spodní části stroje je uvedená webová stránka, kde se uživatel registruje, stáhne si aplikaci, založí účet a naskenuje QR kód, který mu umožní jet. „Když se rozhodne, že někde chce přestat, sesedne, pomocí telefonu opět naskenuje QR kód, odhlásí se, vyfotí koloběžku a tím to celé končí,“ říká student. Uživatel ale musí respektovat dané podmínky. Nemůže například parkovat uprostřed cesty, musí se seznámit s bezpečnostními pravidly, která ho upozorní i na to, že by měl mít helmu nebo že v silničním provozu je vedený jako cyklista. Smí tedy jet pouze po silnici nebo cyklostezce. „Koloběžka má vlastní zabezpečení, blokaci kol, a když s ní bude uživatel manipulovat a nebude přihlášený přes svůj účet, tak se motor pomalu zasekne a znemožní pohyb. Je vybaven také hlasovým zařízením a stroj začne pípat,“ popisuje systém Zaoral. Nástupní taxa bude 25 korun, každá další minuta přijde na dvě koruny a padesát haléřů.

Po hlavních tazích Olomouce bude rozmístěno padesát strojů. Foto: Veronika Ambruzová

Start elektrokoloběžek o prázdninách

Podobný projekt už funguje v hlavním městě, ten olomoucký by se ale měl lišit. „Současná konkurence v Praze má hodně problémů, kterých se snažíme vyvarovat. Nechceme město zaplavit stovkami koloběžek, které nebudou mít využití. Plánujeme vymezit místa, kde jich bude víc a kde míň,“ zamýšlí se vysokoškolák. Půjčování zamýšlejí rozjet v létě. „Pracujeme na tom osm měsíců a teď jsme ve fázi, kdy máme dokončenou aplikaci, děláme designové prvky a zkoušíme ji. Máme čtyři testovací koloběžky a chceme začít 1. července. Celkem pak bude po hlavních tazích Olomouce rozmístěno padesát strojů,“ říká Patrik Zaoral.

Do pěti let na americkém trhu

Jedenáctičlenný tým není podle něj klasickou firmou, ale startupem, tedy spíš nově vznikající společností. Všichni jsou studenti, práci kloubí se školou, nikdo nebere plat. Celý projekt vznikl jen se základním kapitálem, nejde o miliony ani statisíce. „První myšlenka přišla na začátku října, za osm měsíců jsme tohle všechno stihli. Když něco chcete, tak to jde. Jen mám trochu problém s osobním životem, pracuji až dvanáct hodin denně, každý den. Ale stojí to za to. Rozhodl jsem se pro elektroběžky a je to lepší než chodit v pátek večer na diskotéky,“ hodnotí Zaoral. Už teď má nápad, jak celou věc z Hané posunout. Rád by stroje přivezl zpět do USA. Líbí se mu mentalita Američanů a láká ho obrovský trh. Věří, že do pěti let se mu povede na něj vstoupit.