Z Uničova k Baltu. Postarší vozidla dojela na jeden zátah

Itinerář jejich cesty byl úctyhodný. Celkem osm aut vyrobených před více než čtyřiceti lety, dvaadvacet lidí, 788 kilometrů a zhruba sedmnáct hodin na cestě. Členové Klubu postarších vozidel z Uničova na Olomoucku zorganizovali závod na polský poloostrov Hel. Z cesty k Baltskému moři vznikne i celovečerní dokument.

První auto se vydalo na cestu z Uničova k Baltu minutu po půlnoci. Foto: Václav Outrata

V klubu převažují auta východního bloku jako jsou Škody 100, 1000 nebo 1203, Dacie, „žigulíci“ a pak nějaké motorky. „Ty ale tentokrát nejely, nechtěl jsem kvůli bezpečnosti. Vyráželi jsme o půlnoci, bylo to daleko, jelo se pět hodin za tmy. Všichni jsme měli krizi, ale zvládli jsme to perfektně. Byla to první akce tohoto typu a dodnes si nemůžu uvědomit, jak jsme tam mohli dojet na jeden zátah, protože zpátky jsme jeli dva dny a bylo to strašné. Ale to asi byl ten adrenalin a euforie ze závodu,“ přemítá zakladatel Klubu postarších vozidel Uničov Adam Koňárek.

Členové Klubu postarších vozidel z Uničova na Olomoucku se vydali na polský poloostrov Hel. Z cesty k Baltskému moři vznikne i celovečerní dokument. Foto: Václav Outrata

Výjezd minutu po půlnoci

Na cesty se sice členové vydávají každý rok. Většinou klub jezdí na šest dní. První rok zamířil na Balaton, další byly Tatry a loni si dali fanoušci starších aut za cíl nejzápadnější české město Aš. Objeli tak skoro celou republiku. Letošní výprava ovšem byla první svého druhu. „Nápad na rallye jsem nosil v hlavě rok a napadlo mě vyjet k Baltskému moři na poloostrov Hel. Od nás je to téměř osm set kilometrů. První auto se vydalo na cestu 1. května minutu po půlnoci, pak se startovalo po deseti minutách,“ popisuje nadšený motorista. Cílem prý bylo hlavně dojet. „Bylo to o vytrvalosti, každému jsem říkal, že je důležitá bezpečnost. Ve finále nikdo nespal a závodilo se v rámci možností. Rozdíly byly v cíli v podstatě minimální, a mezi některými auty třeba jen pět minut. Všichni jsme ale nedojeli, jedné posádce se asi po dvou stech kilometrech zadřel motor,“ pokračuje Koňárek.

Když šel závod do finále, nespal už nikdo. Foto: Václav Outrata

Na začátku byl modrý žigulík

Na cestě osm závodních aut jistilo jedno doprovodné vozidlo. Trasu si ale mohl zvolit každý sám, a tak někteří ujeli asi o šedesát kilometrů navíc, protože špatně plánovali. První byl v cíli za 11 hodin a 59 minut. „Já dojel asi za čtrnáct a půl hodiny a třikrát jsem tankoval,“ popisuje pořadatel rallye. Nápad společných vyjížděk se datuje k roku 2015, kdy si Adam Koňárek přivezl svého prvního vlastního žigulíka. Je z motoristické rodiny a tak není divu, že i on se stal celoživotním fanouškem motorů. „Když jsem byl dítě, měli jsme VAZ Žiguli a s ním jsem později také poprvé vyjel, později ho ale rodiče prodali. V roce 2015 mě napadlo, že ho z nostalgie koupím. Když jsem ho tehdy vezl domů, zastavil jsem u Plumlova, zapadalo slunce a já si řekl, že s ním pojedu na Balaton. Ale nechtělo se mi samotnému, a tak jsem zavolal kamarádům, kteří také mají stará auta,“ směje se nad začátkem, ze kterého se pro některé časem vyvinula hlavní dovolená.

Uničovská flotila. Foto: Václav Outrata

Celovečerní podívaná v kině

Z květnové cesty vznikne i film, na kterém pracuje uničovský dokumentarista Václav Outrata. Pro Klub postarších vozidel Uničov dosud natáčel tři akce. Rallye to HEL(L) hodnotí jako jednoznačně nejlepší. „Největší výzvou pro mě byl fakt, že jsem vůbec poprvé nebyl schopen natočit všechny posádky při závodě. Přece jenom se startovalo v časových intervalech, navíc nikdo moc nevěděl, jakou trasu která posádka zvolí,“ vysvětluje dokumentarista. Nakonec v závodě stihl vystřídat dvě auta. „Zbytek měl ode mě za úkol vše důležité i méně důležité natáčet na mobilní telefon. O autenticitu tedy rozhodně nebude nouze,“ doplňuje.

Příští akce – Expedice Severka

Premiéru bude mít snímek v letním kině ve dvoře uničovského muzea koncem prázdnin. Podobně už nadšenci promítali záznamy z minulých cest, z každé vzniká asi hodinový dokument. Minule přišlo asi 270 lidí a bylo téměř plno. Adam Koňárek už teď začíná zvažovat, kde se rallye pojede příští rok. Mnohem jasnější obrysy ale má další letošní společná cesta. Dostala název Expedice Severka 2019 aneb pátej den je vždycky kritickej a startuje 30. června odpoledne z náměstí v Uničově. „Jmenuje se podle legendárního seriálu České televize Most. Pojedeme částečně přes Polsko, částečně Německo a pak do Krušných hor. Zakončení je v Mostě, v hospodě Severka si večer dáme panáka. Kdyby chtěl někdo naše cesty i zážitky na nich sledovat, může na sociálních sítích,“ vybízí Koňárek.

Po cestě na Hel bude 30. června následovat Expedice Severka 2019 aneb pátej den je vždycky kritickej. Foto: Václav Outrata

Dobrodružství na čtyřech kolech

Základem společných akcí je dobrá parta. „Nikdo nemá s ničím problém. Teď před rallye jsem ještě pár dní před startem přemýšlel, jestli jsem to trochu nepřepískl, ale zvládli jsme to všichni a zážitků máme spoustu. Baví mě na tom i organizace, seznamuju se se spoustou nových lidí, částečně si tak plním svůj sen a plním ho i těm ostatním,“ těší pořadatele. „Loni nadšeně jásali nad místy, která jsme měli na mapě, protože sami by se tam nikdy nevydali, přitom by chtěli. Jejich radost je mojí radostí a to mě na tom baví nejvíc,“ dodává.

Z Uničova na polský poloostrov Hel je to 788 kilometrů. Foto: Václav Outrata