Olomoucká Noc divadel se v různých podobách zahalí do sametu

Třicet let od sametové revoluce oslaví během listopadového víkendu všechny olomoucké divadelní scény. Od pátku 15. listopadu do neděle 17. listopadu mohou návštěvníci zažít Noc divadel. Ústřední téma celorepublikové akce je jasné a každé olomoucké divadlo jej pojme po svém.

Plno. Noc divadel patří mezi divácky oblíbené akce. Foto: Zdeněk Sodoma

Program odstartuje Muzeum umění Olomouc v pátek. David Hrbek pozve do své talkshow novináře Karla Hvížďalu, autora knihy Výslech revolucionářů z roku 89. Rozhovor se uskuteční netradičně v prvním patře v prostoru bývalé kavárny. Večerní program bude pokračovat v Mozarteu vystoupením souboru Olivy. Improvizace s názvem Nezapomeňme bude inspirována životními osudy lidí z Olomouce a blízkého okolí, jejichž život proťaly dějinné okamžiky dvacátého století. „Představení vzniká v mimořádné spolupráci s organizací Post Bellum – Pamětí národa Střední Morava, která získává od pamětníků autentické vzpomínky,“ uvedl dramaturg Petr Dvořák. Po všechny tři dny bude v Muzeu moderního umění otevřena výstava fotografií z roku 1989 v Olomouci.

Kolář na legendární ohradě

Během pátku mohou diváci zavítat také do Divadla na cucky. „Pod režijní taktovkou Adama Svozila u nás vznikne původní autorský projekt Podvečer v listopadu. Scénická črta bude volně inspirovaná knihou Jací jsme dnes Jaroslava Spurného,“ přiblížil intendant Jan Žůrek. Představení se bude opakovat i v sobotu. Divadlo se navíc promění i v prostor veřejné debaty o české společnosti.

Pro nejmenší diváky nabídne Muzeum umění v Mozarteu hned dva soubory – v sobotu dopoledne pražskou Damúzu Já, ty a to a v neděli odpoledne Aero divadla Odivo z Banské Bystrice. Odpoledne proběhne speciální happening u ohrady, která dnes odděluje proluku muzea od Denisovy ulice. „Ohrada v roce 1989 hrála roli mediálního informátora. Na ni studenti Univerzity Palackého vyvěšovali novinky o aktuálním dění. Společně s muzejními lektory můžete ze skenů dobových materiálů vytvořit na ohradu koláž,“ dodal Petr Dvořák. Podle hesla „Máme holé ruce“ mohou lidé zanechat na ohradě stopy vlastních dlaní.

Moravské divadlo v bývalém obchodním domě

Činohra Moravského divadla chystá premiéry dvou projektů. V sobotu i v neděli uvede scénické čtení textu Petra Erbese s názvem Tři smrti Martina Šmída a inscenaci hry Samet mladé autorky Michaely Křivánkové. „Texty vzešly ze soutěže o původní dramatický text na téma Sametová revoluce, kterou jsme vyhlásili na začátku roku,“ uvedl ředitel divadla David Gerneš. Scénické čtení divadlo pořádá v prostorách bývalého obchodního domu v Pavelčákově ulici, inscenaci Samet uvede na vlastním jevišti. V předsálí divadla proběhne výstava fotografií a v neděli se zde uskuteční vzpomínka na divadelníka a politika Pavla Dostála.

V loňském roce na téma Československo vystoupila improvizační skupina Olivy spolu se slovenskými kolegy v Divadle hudby. Foto: Zdeněk Sodoma

Divadlo Tramtarie pozve návštěvníky během sobotního sametového večera do běžně nepřístupného zákulisí. „Na jevišti, hledišti i v zákulisí divadla se rozehrají scénické obrazy na téma Život v Československu před rokem 1989. Etudy z dob totality, humorně i vážně,“ přibližuje ředitelka Petra Němečková. Stejně jako v předchozích ročnících propojí Tramtarie svůj program interaktivní hrou s tajenkou pro diváky.

Divadlo a (ne)svoboda studentských spolků

Zažít ozvuky undergroundové kultury mohou zájemci v pátek i v sobotu v Nabalkoně Kabaretní scéně. „Diváci se budou moct vrátit v čase a poslechnout si tematické písně, četbu dobových básní a zapojit se do happeningu. Vzpomínky na totalitní režim a revoltující hippies se plynule promění v současný politický kabaret, který básněmi, písněmi a stand-upy vyjádří postoj k dnešku,“ uvedla principálka souboru Markéta Králová.

Na Konviktu pak připraví svůj sobotní večer studenti. Multižánrový program site-specific performancí, divadelních, hudebních a tanečních výstupů v režii divadelních studentských spolků Kucmoch, Neukočírovatelná laktace, Novidíš, MalUm a Po škole. „Pod heslem ‚Divadlo a (ne)svoboda‘ soustředí svá vystoupení nejen na Sametovou revoluci a dobu před rokem 1989, ale i na svobodné divadelní devadesátky,“ dodal Martin Bernátek z Katedry divadelních a filmových studií.